Bestemd voor |
violisten. Je moet in de eerste positie alle vingerstanden kunnen spelen. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs (onder voorbehoud van prijsstijgingen, zie alg. voorwaarden) |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 30 maart 2023 Schrijf je in voor deze cursus |
Zowel in kamermuziekbezetting als in orkestbezetting neemt de altviool een bijzondere plaats in. De altviolist is vaak de communicatieve muzikant in het centrum van de stemmen en de verbindende schakel tussen viool en cello. Je speelt weliswaar niet de hoogste noten, maar geeft wel body aan een compositie en voegt een eigen kleur toe. Heb je altijd al eens een altviool willen uitproberen? Miriam van Dixhoorn geeft deze dagcursus speciaal voor violisten en vertelt je alles wat je moet weten om een succesvol uitstapje te maken, want er zijn wel wat verschillen tussen de altviool en de viool. Zo is de altviool een kwint lager gestemd, en maak je gebruik van de C-sleutel. Dat is even wennen, maar met wat trucjes en ezelsbruggetjes valt het reuze mee... meer informatie Zowel in kamermuziekbezetting als in orkestbezetting neemt de altviool een bijzondere plaats in. De altviolist is vaak de communicatieve muzikant in het centrum van de stemmen en de verbindende schakel tussen viool en cello. Je speelt weliswaar niet de hoogste noten, maar geeft wel body aan een compositie en voegt een eigen kleur toe. Heb je altijd al eens een altviool willen uitproberen? Miriam van Dixhoorn geeft deze dagcursus speciaal voor violisten en vertelt je alles wat je moet weten om een succesvol uitstapje te maken, want er zijn wel wat verschillen tussen de altviool en de viool. Zo is de altviool een kwint lager gestemd, en maak je gebruik van de C-sleutel. Dat is even wennen, maar met wat trucjes en ezelsbruggetjes valt het reuze mee. We oefenen ook de wat robuustere streek waar de altviool om vraagt. Als we dat onder de knie hebben, kunnen we gaan genieten van die typische altvioolklank. We gaan diverse meerstemmige altvioolstukken instuderen, in verschillende moeilijkheidsgraad en in diverse genres. We wagen ons tenslotte aan een deel van het 6e Brandenburgse concert van Bach, één van de weinige klassieke composities zonder violen. Maarten Arentsen stelt 6 altviolen ter beschikking tijdens de cursus.
Voorbereiding thuis: -Toonladder van G grote terts: G-A-B-C-D-E-Fis-G -Toonladder van D grote terts: D-E-Fis-G-A-B-Cis-D Speel deze toonladders op je viool over één of twee octaven, als je dat kan tot en met de derde positie , én benoem de notennamen van iedere toon die je speelt. Speel “Vader Jacob” en andere bekende liedjes waarbij je tegelijkertijd de notennamen van de tonen die je speelt probeert te benoemen.
|
 Miriam van Dixhoorn begon haar muziekstudie op viool aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam bij Davina van Wely. ‘Strijkkwartet spelen was mijn grote droom. Ik deed mee met diverse strijkkwartetweekenden bij de Vereniging van Huismuziek. Daar kregen we les van Cees Dekkers. Zijn spel inspireerde mij en hij daagde mij uit om samen altvioolduetten te spelen. Zelf altviool spelen was een openbaring voor mij! Wát een rustgevende, warme klank kwam er uit dat instrument. Ik mocht een altviool van het conservatorium lenen. Dagenlang wentelde ik me in de ronkende C snaar! Alleen al die losse snaren spelen vond ik fantastisch!’ Na vier jaar vioolstudie stapte Miriam over op altviool en studeerde verder bij Nobuko Imai en Prunella Pacey in Utrecht en bij Serge Collot in Parijs. Zij volgde masterclasses kamermuziek in o.a. Banff School of Fine Arts (Canada). In 1983 en 1984 was Miriam aanvoerder van de altvioolgroep in het World Youth Orchestra. Van 1988-1997 was zij altvioliste in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als kamermusicus gaf zij concerten in Europa en in Mexico met o.a. het WYO-strijksextet en het Nieuw Ensemble. Momenteel is Miriam altvioliste van het Euregio Strijkkwartet en violiste in de Franse Chansonsband Les Copains. Miriam geeft (alt)viool en pianoles in haar lespraktijk Toermalijn, in Winterswijk. Bekijk haar website. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |