Soort cursus |
Wereldmuziek en Music Mix weekenden |
Data |
19 november 2022 t/m 20 november 2022 |
Tijd (-en) |
Aanvang workshops zaterdag 11.00 uur. Welkom vanaf 9.30 uur met koffie/thee. Zondag om 15.30 uur eindpresentatie van alle groepen. Einde zondag om 17.00 uur. |
Locatie |
Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De BultEiderberg 2 8346KJ Steenwijk-De Bult T 0521-535100 E info@fredeshiem.nlW https://fredeshiem.nl/Routeplanner: Google MapsBuitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen van Eese en Woldberg op 14ha eigen landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een zeer grote zaal en meerdere subzalen in het hoofdgebouw die geschikt zijn om in te musiceren. Het karakteristieke hoofdgebouw herbergt 35 één- en tweepersoonskamers met douche, toilet en flatscreen-tv. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Alle hotelkamers liggen op de begane grond en hebben veelal een eigen terras met uitzicht op het bos. Er zijn voldoende een- en tweepersoonskamers in het hoofdgebouw en bij een grote groep kan er worden uitgeweken naar kamers in de groepshuizen (elk 10 kamers) en de vakantiehuizen (elk 3 kamers) op het terrein.
Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. Aangezien we niet weten hoeveel deelnemers een eenpersoonskamer wensen, kunnen we vooraf niet garanderen dat er voldoende beschikbaar zijn. We stellen het op prijs al je een kamer wilt delen. Geef s.v.p. op het inschrijfformulier onder opmerkingen aan als een eenpersoonskamer een voorwaarde voor deelname is. Alles is gelijkvloers. Voor mindervaliden: er zijn 20 kamers met een beugel bij het toilet en een verlaagde wastafel en een kamer is helemaal rolstoeltoegankelijk.
Wij regelen een groepstaxi van en naar station Steenwijk naar deze locatie. |
Prijs |
Derden: € 270,00 /
Leden: € 250,00
/ T/m 30 jaar: € 125,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. Als je in een seizoen meedoet aan twee Music Mix weekends krijg je 20 euro korting op het tweede weekend. Vul in bij opmerkingen op het inschrijfformulier als je hiervan gebruik wilt maken. |
Uiterste inschrijfdatum | 19 november 2022 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Liefhebbers van het Franse chanson kunnen hun hart ophalen met deze opwindende, nieuwe cursus van Huismuziek! Het Franse woord chanson (lied) is een oud begrip: rond de twaalfde eeuw werden de liederen van troubadours al chansons genoemd. In de twintigste eeuw is het chanson vooral een (allerindividueelste) uitdrukking van stijl en persoonlijkheid van de chansonnier in kwestie. In 1881 legde Aristide Bruant de basis voor het hedendaagse chanson in de nachtclub Le Chat Noir in Parijs. Deze socialistische, vrijgevochten chansonnier (uit de gegoede burgerij!) was enorm populair in de kunstenaarswijk Montmartre. Rond 1937 componeerde en zong Charles Trenet zijn karakteristieke chansons, waaronder La Mer. Hij werd le fou chantant (de zingende dwaas) genoemd vanwege z’n gekke bekken en rare hoedje. Daarna kennen we het chanson vooral van chansonniers als Georges Brassens, Charles Aznavour, Edith Piaf, Jaques Brel en Barbara... meer informatie Liefhebbers van het Franse chanson kunnen hun hart ophalen met deze opwindende, nieuwe cursus van Huismuziek! Het Franse woord chanson (lied) is een oud begrip: rond de twaalfde eeuw werden de liederen van troubadours al chansons genoemd. In de twintigste eeuw is het chanson vooral een (allerindividueelste) uitdrukking van stijl en persoonlijkheid van de chansonnier in kwestie. In 1881 legde Aristide Bruant de basis voor het hedendaagse chanson in de nachtclub Le Chat Noir in Parijs. Deze socialistische, vrijgevochten chansonnier (uit de gegoede burgerij!) was enorm populair in de kunstenaarswijk Montmartre. Rond 1937 componeerde en zong Charles Trenet zijn karakteristieke chansons, waaronder La Mer. Hij werd le fou chantant (de zingende dwaas) genoemd vanwege z’n gekke bekken en rare hoedje. Daarna kennen we het chanson vooral van chansonniers als Georges Brassens, Charles Aznavour, Edith Piaf, Jaques Brel en Barbara. In deze workshop worden voornamelijk chansons behandeld uit de twintigste eeuw, maar ook een paar uit de periodes daarvoor. We zingen in een kleine groep van zo’n twaalf tot vijftien personen. We zingen meerstemmig, met hier en daar een sololijntje. Koen de Cauter begeleidt op gitaar! Er wordt aandacht besteed aan inzingen, aan zangtechniek (m.n. het zuiver zingen) en aan de techniek om de stemmen mooi bij elkaar te laten kleuren. Ook uitspraak, betekenis en achtergrond van de teksten komen aan bod. Doel is om meer inzicht te krijgen in het repertoire, vooruitgang te boeken op zang-technisch gebied en de uitspraak van het Frans te verfijnen. We voeren gezamenlijk een aantal chansons uit en beleven daarbij hopelijk heel veel plezier! Je hoeft thuis niets voor te bereiden.
Over de Music Mix weekenden: Deze bijzondere weekenden hebben een speciaal plaatsje in ons hart en in dat van honderden cursisten. Het doel van Music Mix is tweeledig: verdieping creëren in een bepaald repertoire en verschillende genres bij elkaar brengen. Het vereiste niveau verschilt per workshop. Bij sommige verwachten we van de deelnemers dat zij zich thuis voorbereiden. Op zaterdag is er een avondprogramma met onder andere een open podium voor deelnemers en docenten. Zondagmiddag laat elk ensemble iets horen in de eindpresentatie. Je kunt per weekend aan één workshop deelnemen. Er is elk weekend keuze uit 5 workshops. |
Jopie Jonkers vertelt…
Mijn vader was wat je zou kunnen noemen een zwierig figuur vol fantasie. Dat had hij ongetwijfeld van zijn vader die vioolspelend van de trap af kwam om oma’s hart te vermurwen. Waarom dat moest gebeuren werd er natuurlijk niet bij verteld. Van ons pap erfde ik ongetwijfeld m’n avontuurlijke aard, vandaar misschien dat ik de beslissing durfde te nemen om in de muziek te gaan – Mijn moeder zou ik eerder omschrijven als een innig goede en standvastige vrouw met veel relativerende humor, en gelukkig maar, want met twee dromers kom je niet ver. Mijn ooms van vaders kant zongen en speelden allemaal gitaar, ons pap zelf trouwens ook, ons mam had een accordeon spelende broer, en zijzelf zat altijd te zingen en te neuriën, en hoewel ze altijd beweerde “ik kan niet zingen” heb ik haar nog nooit op een valse noot betrapt. Op familiefeesten werd altijd gezongen, meerstemmig. We draaiden veel LP’s in die tijd: Edith Piaf was favoriet, evenals Charles Aznavour, Julliette Greco…Zo heb ik kennis gemaakt met het Franse chanson. De Franse taal heeft mij altijd betoverd. Na de middelbare school heb ik enkele jaren frans gestudeerd, maar de muziek trok toch harder. Ook omdat ik in 1983 het voorstel kreeg om mee te doen aan een grote tournee, 56 optredens in 3 maanden, met Harry Sacksioni. Als zangeres met bij-instrument (ik speel harp vanaf 1982). Eind 1983 kennis gemaakt met Belgisch gitarist Koen de Cauter, tot op heden spelen we nog steeds samen en hebben diverse CD’s gemaakt. Franstalig en Spaanstalig. In 1995 studeerde ik af als zangdocente aan het Brabants Conservatorium te Tilburg. In 1996 gaf ik mijn eerste workshops Franse Chansons in de Auvergne, Frankrijk. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |