243320 - Dubbelkorige renaissancemuziek voor instrumentalisten
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor
strijkers (alle strijkers zijn welkom, maar spelers met een barokstok en/of darmsnaren krijgen voorrang), blokfluitisten, zinkspelers, trombonisten, dulciaanspelers, barokfagottisten en continuospelers (luit, theorbe, barokharp) en een contrabas of violone... meer informatie
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 21 september 2024 t/m 22 september 2024
Tijd (-en) zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur
Locatie Eigentijdserf, Westelbeers
Docent(-en) Anne-Linde Visser, Matthijs van der Moolen
Prijs Derden: € 355,00 / Leden: € 330,00 / T/m 30 jaar: € 165,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension.
Max. aantal deelnemers24
Uiterste inschrijfdatum21 juli 2024   Schrijf je in voor deze cursus

In deze cursus gaan we aan de slag met meerkorige instrumentale muziek uit de late zestiende en vroege zeventiende eeuw. Giovanni Gabrieli is tegenwoordig de bekendste componist van meerstemmige canzoni. Hij was vernieuwend: als een van de eerste componisten gebruikte hij de woorden ‘piano’ en ‘forte’ als aanwijzingen voor dynamiek. Ook was hij een van de eersten die voor specifieke instrumenten componeerde. Zijn trombonepartijen vereisen bijvoorbeeld duidelijk minder virtuositeit dan zijn partijen voor viool of zink. Op laatstgenoemde instrumenten is het maken van rijke versieringen namelijk vanzelfsprekender dan op de trombone.
Gabrieli was natuurlijk niet de enige die experimenteerde met grootschalige, meerkorige composities. Tijdgenoten als Cavalli, Marini, Schütz, Grillo en Neri komen dus ook aan bod. Tijdens de cursus besteden we aandacht aan het repertoire en de achtergronden, maar we werken ook aan samenspel, zowel in groot ensemble als in kleinere groepen... meer informatie

Reacties van cursisten

‘Matthijs van der Moolen heeft met veel enthousiasme en met grote kennis en muzikaliteit de cursus ontspannen geleid.’
‘Matthijs is een uitmuntend docent. Met zijn rust haalt hij het beste boven uit elk deelnemende cursist.’
‘Prima docenten! Heel fijn, geduldig en behulpzaam. Hun aanpak is goed gestructureerd en goed doordacht.’

shawm venice-golden
Anne-Linde Visser

Anne-Linde Visser is actief op basviool, barokcello, piccolocello en viola da gamba. Ze behaalde haar masterdiploma (summa cum laude) barokcello aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, vervolgde haar cellostudie aan de Royal Academy of Music in Londen, waar ze ook haar diploma viola da gamba met onderscheiding behaalde. Ze treedt op met internationaal bekende barokorkesten en dirigenten. Ze speelde o.a.in de Matthäus Passion o.l.v. Trevor Pinnock en de Actus Tragicus o.l.v. Philip Herreweghe en ze treedt regelmatig op met de Nederlandse Bachvereniging. Ze speelde ook met the Orchestra of the Age of Enlightenment, Musica Amphion, Ensemble Cordevento, Ensemble Odyssee en Kölner Akademie. Ze is ook een geprezen kamermusicus en bassocontinuospeler. Samen met Matthijs van der Moolen en Elise Dupont vormt zij de basis van het 17e-eeuwse muziekensemble Castello Consort, dat speelt op diverse internationale festivals, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Internationale Händel-Festspiele Göttingen, Festival d'Ambronay en Beverley Early Music Festival. De afgelopen jaren werkte het ensemble samen met componist Martijn Padding. Hij componeerde een collectie stukken voor het Castello Consort, waaronder een fantasia voor solo viola da gamba. In 2022 won ze met ensemble La Rondinella de tweede prijs op de Early Music Young Ensemble Competition in Londen. Kijk voor meer informatie op haar website.

Matthijs van der Moolen

Matthijs van der Moolen sloot zijn masterstudie cum laude af bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij ook zijn bachelor klassiek en historisch trombone behaalde. Bij Pete Saunders en Timothy Dowling studeerde hij ook klassiek trombone. Matthijs richt zich voornamelijk op oude en nieuwe kamermuziek en is mede-oprichter van de ensembles Castello Consort en Ongestreken. Met het Castello Consort speelde hij op internationale festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen, het Beverley Early Music Festival, het Festival d'Ambronay, het Festival Barocco è il Mondo, het Kongsberg International Organ Summer en het Festival Oude Muziek. Met het Castello Consort speelt hij op diverse podia in binnen- en buitenland. Matthijs speelde verder met onder meer de ensembles Música Temprana, Eik & Linde, het Luthers Bach Ensemble, Concerto da Fusignano, Collegium Musicum Den Haag en Copper & Zink. Hij speelt op verschillende instrumenten, variërend van originele historische instrumenten uit de 19e eeuw tot kopieën van vroegere instrumenten. Als docent is Matthijs verbonden aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten en Leerorkest Drechtsteden. Ook heeft hij een eigen lespraktijk voor zowel moderne als historische trombones. Kijk voor meer informatie op zijn website.