Bestemd voor |
blazers (bespelers van alle blaasinstrumenten zijn welkom) |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 125,00 /
Leden: € 105,00
/ T/m 30 jaar: € 52,50
|
Uiterste inschrijfdatum | 04 november 2021 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Een goede ademtechniek is de basis voor mooi, soepel spel. Een goede speelhouding en -coördinatie vormen weer de basis voor een vrije ademhaling. In deze workshop voor blazers komen allerlei aspecten van ademtechniek en speelhouding aan bod: de onderliggende anatomie, ademsteun, het verschil tussen hoog en laag ademen en het effect van de houding op de ademhaling. Ook veelvoorkomende misverstanden over de adem en houding passeren de revue. Vragen die tijdens deze workshop behandeld worden, zijn bijvoorbeeld: Kun je je houding verbeteren zonder extra inspanning? Welke uitdagingen brengen verschillende blaasinstrumenten met zich mee voor je houding of ademhaling? Denk bijvoorbeeld aan de gedraaide speelhouding van een fluitist of het dragen van een harnas ter ondersteuning van grotere instrumenten, of aan de combinatie veel lucht, weinig weerstand en vice versa. De workshop is niet opgezet als lezing! Deelnemers krijgen allerlei oefeningen aangeboden die ze meteen op hun eigen instrument kunnen uitproberen... meer informatie Een goede ademtechniek is de basis voor mooi, soepel spel. Een goede speelhouding en -coördinatie vormen weer de basis voor een vrije ademhaling. In deze workshop voor blazers komen allerlei aspecten van ademtechniek en speelhouding aan bod: de onderliggende anatomie, ademsteun, het verschil tussen hoog en laag ademen en het effect van de houding op de ademhaling. Ook veelvoorkomende misverstanden over de adem en houding passeren de revue. Vragen die tijdens deze workshop behandeld worden, zijn bijvoorbeeld: Kun je je houding verbeteren zonder extra inspanning? Welke uitdagingen brengen verschillende blaasinstrumenten met zich mee voor je houding of ademhaling? Denk bijvoorbeeld aan de gedraaide speelhouding van een fluitist of het dragen van een harnas ter ondersteuning van grotere instrumenten, of aan de combinatie veel lucht, weinig weerstand en vice versa. De workshop is niet opgezet als lezing! Deelnemers krijgen allerlei oefeningen aangeboden die ze meteen op hun eigen instrument kunnen uitproberen. Zo ‘beleef’ je de theorie en ervaar je direct het effect van een goede ademhaling en een ontspannen speelhouding. De docent neemt de tijd om individuele vragen over ademtechniek en speelhouding te beantwoorden. Als er voldoende tijd is, kunnen deelnemers ook vragen stellen over stukken die ze op hun repertoire hebben of problemen die ze tijdens het oefenen tegenkomen
klarinettisten, dwarsfluitisten, fagottisten en baroktrombonisten |
Reacties van cursisten
‘Docent was zeer ervaren in zowel het spelen van een instrument als de ademhaling en alles wat ermee te maken heeft. Ik vond het ook erg interessant dat ze aan het begin zelfs tekeningen liet zien van hoe het lichaam in elkaar zit.’ ‘Goede docent, heb een aantal tips gekregen waar ik verder mee kan en fijn dat ze de Alexandertechniek beheerst. Een prima invalshoek.’ ‘Pauliina is een erg aardige en goede docent.’ ‘De docent was zeer oplettend, alert en bekwaam.... meer informatie ‘Docent was zeer ervaren in zowel het spelen van een instrument als de ademhaling en alles wat ermee te maken heeft. Ik vond het ook erg interessant dat ze aan het begin zelfs tekeningen liet zien van hoe het lichaam in elkaar zit.’ ‘Goede docent, heb een aantal tips gekregen waar ik verder mee kan en fijn dat ze de Alexandertechniek beheerst. Een prima invalshoek.’ ‘Pauliina is een erg aardige en goede docent.’ ‘De docent was zeer oplettend, alert en bekwaam.' |
 Pauliina Lievonen is Fins en studeerde aanvankelijk blokfluit aan het conservatorium van Helsinki bij Pekka Silén. Vervolgens heeft ze blokfluit gestudeerd bij Reine-Marie Verhagen en Heiko ter Schegget aan het Utrechts Conservatorium en traverso bij Wilbert Hazelzet. Tijdens haar conservatoriumstudie is ze Alexandertechniekles gaan nemen en uiteindelijk vond zij het zo interessant dat ze de lerarenopleiding Alexandertechniek met succes heeft voltooid. Pauliina geeft nu muziekles en Alexandertechniekles. Later is zij ook moderne fagot gaan spelen en heeft op dit moment les van Wilma Meijer. Bij het lesgeven aan blokfluit-en traversoleerlingen maakt zij dankbaar gebruik van de inzichten die zij als Alexandertechniekdocent heeft opgedaan om zo blokfluit- en traversoleerlingen meer ontspannen te leren spelen. Verder heeft Pauliina al aan veel verschillende blazers Alexandertechnieklessen gegeven.
|