241020 - Kamermuziekvijfdaagse | ||
Deze cursus is volgeboekt. Schrijf je in voor de reservelijst voor kans op een plaats. | ||
Soort cursus | Kamermuziek | |
Bestemd voor | Instrumentalisten, pianisten vanaf niveau gevorderd. Er is plaats voor maximaal 4 pianisten, 2 blokfluitisten en 1 klavecinist... meer informatie |
|
Niveau | ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪ | |
Data | 29 juli 2024 t/m 02 augustus 2024 | |
Tijd (-en) | Aanvang cursus maandag 11.00 uur, einde vrijdag na het diner. | |
Locatie | Eigentijdserf, Westelbeers | |
Docent(-en) | Miranda Rademaker, Felix Peijnenborgh, Vincent Martig, Lineke Lever, Willemijn Knödler, Mieke van Dael | |
Prijs |
Derden: € 825,00 /
Leden: € 765,00
/ T/m 30 jaar: € 382,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 60,00 Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 40,00 N.B.: de prijs is inclusief volpension |
|
Max. aantal deelnemers | 63 | |
Uiterste inschrijfdatum | 25 juli 2024 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
Is kamermuziek je passie, dan moet je hier zijn! Tijdens deze vijfdaagse cursus staat verdieping in ensemblespel centraal. Het docententeam bestaat dit jaar uit een cellist, klarinettist, pianist, fagottist, violist en hoornist. Op de lessenaar komt repertoire uit de barok, het klassieke, romantische en hedendaagse repertoire. Je kunt je opgeven als individueel instrumentalist of als vast ensemble. De ensembles worden op niveau ingedeeld. Alle deelnemers spelen in twee verschillende ensembles en worden gecoacht door twee docenten. Ook leden van vaste ensembles worden ingedeeld in een tweede ensemble. |
||
Reacties van cursisten Mieke van Dael |
||
Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze aangenomen op de jongtalentafdeling en kreeg ze vioolles van Qui van Woerdekom. Ze vervolgde haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij onder meer Vakir. Miranda werkt graag met amateurmusici die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt. | ||
Felix Peijnenborgh begon zijn hoornstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Herman Jeurissen. Daar kwam hij in aanraking met de natuurhoorn, waarop hij les kreeg van Teunis van der Zwart. Daarna volgde hij een masterstudie natuurhoorn in Bern, Zwitserland waarna hij zijn masterdiploma hoorn in Amsterdam behaalde bij Jasper de Waal en Jose Sogorb. Felix remplaçeert bij veel Nederlandse orkesten, waaronder het Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch en de Nederlandse Bachvereniging. Als solist heeft meerdere werken van de Nederlandse componist Gerrit Melles in première gebracht en opgenomen. Felix speelt ook veel en graag kamermuziek. Zo was hij twee jaar lid van het Jong Nederlands Blazers Ensemble en speelt hij in De Bezetting Speelt. Daarnaast speelde hij onder meer in het Metropole Orkest en is hij ook komend najaar weer op televisie te zien in het Maestro Orkest. | ||
Vincent Martig begon als achtjarige met klarinetles. Na zijn bachelor Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap aan de Universiteit van Leiden, studeerde hij klarinet aan Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij zijn master met onderscheiding behaalde. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses bij o.a. Ralph Manno, Olivier Patey en Chen Halevi en speelde hij in studenten- en conservatoriaorkesten o.l.v. onder meer Jac van Steen, Susanna Mälkki en Valery Gergiev. Hij is in verschillende ensembles actief, waaronder But What About, Ongestreken en Catchpenny Ensemble. Daarnaast is hij improvisator, dirigent/repetitor van eigen composities tot musicals, componist, arrangeur en klarinetdocent. Ook achter de schermen is hij werkzaam, zoals bij het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en het Wonderfeel Festival. Vincent remplaçeerde bij verschillende orkesten, waaronder het Asko|Schönberg en Residentie Orkest. Hoewel zijn focus ligt bij klassieke muziek laat hij zich graag beïnvloeden door klezmer en jazz. Meer info vind je op zijn website. | ||
Lineke Lever studeerde cum laude af aan het Utrechts Conservatorium bij David Kuyken. Vervolgens specialiseerde ze zich in liedbegeleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. In 2014 werkte ze mee aan een cd met Nocturnes van Chopin en in 2022 verscheen haar cd met pianomuziek van Reynaldo Hahn, onderdeel van de Nederlandse vertaling van Les plaisirs et les jours (lust en dagen) van Marcel Proust. Met celliste Oihana Aristizabal Puga vormt ze een veelgevraagd duo, dat concerten geeft in historische context en dat twee cd's uitbracht: La Lecture in 2020 en Quarant(ain)e in 2022. Met klassiek saxofoniste Aubrey Snell vormt ze het Arte Duo, dat concerten geeft in o.a. Het Concertgebouw, Tivoli Vredenburg en het Muziekgebouw aan ‘t IJ en dat twee goed ontvangen cd’s uitbracht. Lineke is daarnaast een veelgevraagd liedbegeleidster en vormt een trio met sopraan Tamar Niamut & tenor Jeroen de Vaal. Lineke volgde liedinterpretatielessen bij o.a. Julius Drake, Anne Sofie von Otter, Christianne Stotijn en Dietrich Henschel. Ze begeleidt regelmatig grote koorwerken, waaronder de Petite Messe Solennelle van Rossini en Liebesliederwalzer en Ein Deutsches Requiem van Brahms. In 2007 voltooide Lineke haar studie Nederlandse Taal & Cultuur aan de Universiteit Utrecht. Meer info vind je op haar website. | ||
Willemijn Knödler studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam bij Monique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar masterdiploma aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe en masterclasses bij o.a. Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma en Julian Lloyd Webber. Tournees heeft zij gemaakt met o.a. het English Touring Opera en Les 24 violons du Roi Willemijn soleerde in onder meer de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann en Boccherini . Ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Ze remplaceert bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt deel uit van Ensemble Montage, dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal brengt. Ook vormt zij Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Willemijn is cellist van Muziek aan Bed, waar twee cellisten op een cello muziek maken voor kinderen in ziekenhuizen. Ze geeft celloles in Den Haag en aan de VAK in Delft. In de zomer geeft ze les bij 'Cellos at Belle Serre' in Frankrijk. | ||
In het werk van fagottiste Mieke van Dael draait alles om muziek als 'levende taal'. Haar passie is om iedere musicus te helpen zijn of haar uitdrukkingsvaardigheid in die rijke taal te vergroten. Haar ruime ervaring als uitvoerend musicus is daarbij een grote inspiratiebron. Plezier in het leren staat hoog in haar vaandel; zo hoopt ze elke leerling te kunnen uitdagen zich te ontplooien tot een zelfstandige, 'taalvaardige' musicus. Mieke beschikt over ruim vijfentwintig jaar ervaring als docent. Ze studeerde fagot bij Adrie Bisschop, contrafagot bij Guus Dral en kamermuziek bij John Mostard en Jos de Lange aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam. Halverwege de jaren '90 behaalde ze haar diploma’s docerend en uitvoerend musicus, evenals de aantekeningen contrafagot en kamermuziek. Ze speelt al bijna dertig jaar in alle landelijke symfonieorkesten en ensembles, waarvan een aantal jaren intensief in het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze gaf concerten in vrijwel alle landen van Europa en in Taiwan, Japan, Amerika en Canada. Daarnaast verzorgde ze buitenlandse masterclasses en speelt ze veel kamermuziek. Als docent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag geeft ze mede vorm aan het nieuwe curriculum educatie. Ze geeft fagotles binnen de verschillende afdelingen en ontwikkelt en coördineert Mieke het programma BASIS (methodiekontwikkeling aanvangsonderwijs voor blazers). Meer info vind je op haar website. | ||
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: | ||
De geschiedenis van de sonate VIDEOLESSEN
De Geschiedenis van de sonate in 5 videolessen van anderhalf uur. Docent Erik Visser belicht de sonate door de eeuwen heen vanuit een historisch perspectief.Bij elke les krijg je: - een lijst met muziekfragmenten (op YouTube en op Spotify) met toelichting en een muziektermenlijst - bladmuziek van de geluidsfragmenten. Totaal meer dan 50 geluidsfragmenten met bladmuziek!Onze videolessen zijn professionele filmopnamen van lessen die je in je eigen tempo kunt volgen... lees meer |