Buitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen op een groot landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een grote zaal en meerdere subzalen om in te musiceren. In het hoofdgebouw zijn een- en tweepersoonskamers met eigen sanitair, allemaal op de begane grond. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Er zijn kamers voor mindervaliden. Er zijn op het terrein twee groepshuizen met tweepersoonskamers die ook als eenpersoons kunnen worden gebruikt, met eigen sanitair en vakantiehuizen met drie tweepersoonskamer en een gezamenlijke badkamer.
Dit jaar kunnen ook zangers deelnemen! Dat biedt muzikaal nog meer mogelijkheden. Wat kun je verwachten? Zangers werken in een klein koor o.l.v. Wilko Brouwers aan een divers repertoire met o.a. diverse bijzondere kerstliederen en muziek van Praetorius en Caldara. Aan een aantal vocale stukken kunnen ook instrumentalisten meedoen. Instrumentalisten spelen in verschillende kleine en grotere ensembles in wisselende bezettingen. Je krijgt les van beide docenten. Klassieke kamermuziek, oude muziek maar ook bewerkingen van filmmuziek, musicals en volksmuziek komen op de lessenaar. De docenten maken vooraf een indeling, waarbij rekening wordt gehouden met ieders niveau. Partijen kunnen zo nodig nog worden aangepast. Zangers en instrumentalisten voeren samen – naast kerstliederen – ook het eerste deel van het Gloria van Vivaldi uit. Voor instrumentalisten komt ook Mozart op de lessenaar: Miranda (viool) en Miriam (altviool) soleren in het eerste deel van de Sinfonia Concertante in Es, KV 364... meer informatie
Dit jaar kunnen ook zangers deelnemen! Dat biedt muzikaal nog meer mogelijkheden. Wat kun je verwachten? Zangers werken in een klein koor o.l.v. Wilko Brouwers aan een divers repertoire met o.a. diverse bijzondere kerstliederen en muziek van Praetorius en Caldara. Aan een aantal vocale stukken kunnen ook instrumentalisten meedoen. Instrumentalisten spelen in verschillende kleine en grotere ensembles in wisselende bezettingen. Je krijgt les van beide docenten. Klassieke kamermuziek, oude muziek maar ook bewerkingen van filmmuziek, musicals en volksmuziek komen op de lessenaar. De docenten maken vooraf een indeling, waarbij rekening wordt gehouden met ieders niveau. Partijen kunnen zo nodig nog worden aangepast. Zangers en instrumentalisten voeren samen – naast kerstliederen – ook het eerste deel van het Gloria van Vivaldi uit. Voor instrumentalisten komt ook Mozart op de lessenaar: Miranda (viool) en Miriam (altviool) soleren in het eerste deel van de Sinfonia Concertante in Es, KV 364. Wilko dirigeert beide werken. Er is ook tijd voor vrij musiceren, Huismuziek zorgt voor bladmuziek. Aan het begin van de dag kan wie dat wil meedoen aan een warming-up en een improvisatie o.l.v. Wilko. Op de laatste avond sluiten we de cursus feestelijk af met een gevarieerd programma. Ter voorbereiding krijg je een aantal stukken toegestuurd.
Reacties van cursisten
Miranda Rademaker 'Alleen maar lof over de manier waarop zij het lesgeven en het spelen van de zware solopartij combineerde, en tegelijk een leuke sfeer in het geheel bracht.' 'Fantastisch, inspirerend, goede manier van studeren en een enorm gezellig mens!' 'Goede docent, enthousiast, stimulerend, het beste naar boven halend, grondig maar toch speels. Mooi resultaat!' Miriam van Dixhoorn ‘Uitstekend, enthousiast, goede opbouw.’ ‘De docente was superenthousiast en gaf heel leuk en erg goed voorbereid les.... meer informatie
Miranda Rademaker 'Alleen maar lof over de manier waarop zij het lesgeven en het spelen van de zware solopartij combineerde, en tegelijk een leuke sfeer in het geheel bracht.' 'Fantastisch, inspirerend, goede manier van studeren en een enorm gezellig mens!' 'Goede docent, enthousiast, stimulerend, het beste naar boven halend, grondig maar toch speels. Mooi resultaat!' Miriam van Dixhoorn ‘Uitstekend, enthousiast, goede opbouw.’ ‘De docente was superenthousiast en gaf heel leuk en erg goed voorbereid les.’ ‘Heel leuke docent en een prima aanpak!’ Wilko Brouwers ‘Wilko is didactisch erg goed en is inspirerend, kundig en heel goed voorbereid. Grote klasse.’ ‘Fijne manier van werken met vooral benadrukken wat al goed gaat en wat daaraan uitgebouwd kan worden.’ ‘Wilko heeft veel kennis en weet deze ook over te brengen. Hij heeft een mooie zangstem die aangenaam is om naar te luisteren en helpend is bij het voorzingen.’
Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze aangenomen op de jongtalentafdeling en kreeg ze vioolles van Qui van Woerdekom. Ze vervolgde haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij onder meer Vakir. Miranda werkt graag met amateurmusici die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt.
Miriam van Dixhoorn begon haar muziekstudie op viool aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam bij Davina van Wely. ‘Strijkkwartet spelen was mijn grote droom. Ik deed mee met diverse strijkkwartetweekenden bij Huismuziek. Daar kregen we les van Cees Dekkers. Zijn spel inspireerde mij en hij daagde mij uit om samen altvioolduetten te spelen. Zelf altviool spelen was een openbaring voor mij! Wát een rustgevende, warme klank kwam er uit dat instrument. Ik mocht een altviool van het conservatorium lenen. Dagenlang wentelde ik me in de ronkende C snaar! Alleen al die losse snaren spelen vond ik fantastisch!’ Na vier jaar vioolstudie stapte Miriam over op altviool en studeerde verder bij Nobuko Imai en Prunella Pacey in Utrecht en bij Serge Collot in Parijs. Zij volgde masterclasses kamermuziek in o.a. Banff School of Fine Arts (Canada) en was twee jaar aanvoerder van de altvioolgroep in het World Youth Orchestra. Van 1988-1997 was zij altvioliste in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als kamermusicus gaf zij concerten in Europa en in Mexico met o.a. het WYO-strijksextet en het Nieuw Ensemble. Momenteel maakt Miriam deel uit van het Euregio Strijkkwartet en is ze violist in de Franse Chansonsband Les Copains. Miriam geeft (alt)viool en pianoles in haar lespraktijk Toermalijn, in Winterswijk. Bekijk haar website.
Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert het Strijps Kamerkoor in Eindhoven en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij was tot voor kort docent gregoriaans op het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten en hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Momenteel richt hij zich vooral op koordirectie en componeren. Voor meer informatie kijk op zijn website.
Het Olga Vocal Ensemble, bestaande uit vijf heren van Nederlandse, IJslandse, Engelse en Russisch-Amerikaanse afkomst, staat bekend om haar unieke vertolking van het Noord-Europese repertoire. Ondanks de kleine bezetting, klinkt het ensemble als een koor. Het gebruik van de stem, waarbij een aantal zangers hun achtergrond in de Lichtenberger Methode gebruiken, dicteert deze ruime, akoestische klank... lees meer
Tijdens dit weekend richten we ons op twee composities voor strijkers die maar liefst 200 jaar aan muziek tussen zich hebben liggen. Dat maakt dat het Concerto grosso in g klein en de Serenade for string orchestra in e klein twee totaal verschillende stukken zijn. En toch… beide staan ze in mineur, beide hebben ze ook een zekere lichtvoetigheid, een combinatie die garant staat voor een fijn speelweekend. Archangelo Corelli schreef Concerto grosso in sol minore, opus 6, n... lees meer