Bestemd voor |
Blokfluitisten, die tenminste SATB kunnen spelen. Grootbas in C, Contrabas in F, zeer welkom!
Geef bij inschrijving onder opmerkingen aan welke blokfluiten je kunt meenemen en bespelen op deze cursus. |
Data |
25 mei 2024 t/m 26 mei 2024 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 325,00 /
Leden: € 300,00
/ T/m 30 jaar: € 150,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension |
Dubbelkorige muziek heeft veel weg van een gesprek tussen twee groepen musici. De bundel Dialoghi musicali werd in 1590 in Venetië uitgegeven door Angelo Gardano, en bevat madrigalen voor 7 tot 12 stemmen, allemaal min of meer in dialoogvorm, en twee battaglia’s voor blaasinstrumenten. We spelen een gevarieerd programma met muziek uit deze verzameling, maar ook andere dubbelkorige muziek, zoals Singet dem Herrn van de Duitse barokcomponist Johann Pachelbel. Om te ervaren wat er met diezelfde tekst in een andere tijd werd gedaan, studeren we ook de 8-stemmige versie van Mendelssohn. We spelen in een dubbeloctet op a=440 Hz met zo veel mogelijk verschillende blokfluiten, dus ook heel graag c-bas en subbas. Het is bij deze cursus moeilijk om vooraf muziekvoorbeelden te geven. We stemmen de definitieve invulling af op de aanmeldingen en op de beschikbare blokfluiten. Het is noodzakelijk van tevoren je partijen in te studeren. We verlangen dat cursisten minimaal twee verschillende blokfluiten bespelen, waarvan één tenor of lager, ritmisch zo sterk zijn dat ze waar nodig zelfstandig een partij kunnen spelen en als ze meedoen met lage fluiten goed kunnen lezen in de f-sleutel, en moeiteloos kunnen octaveren... meer informatie Dubbelkorige muziek heeft veel weg van een gesprek tussen twee groepen musici. De bundel Dialoghi musicali werd in 1590 in Venetië uitgegeven door Angelo Gardano, en bevat madrigalen voor 7 tot 12 stemmen, allemaal min of meer in dialoogvorm, en twee battaglia’s voor blaasinstrumenten. We spelen een gevarieerd programma met muziek uit deze verzameling, maar ook andere dubbelkorige muziek, zoals Singet dem Herrn van de Duitse barokcomponist Johann Pachelbel. Om te ervaren wat er met diezelfde tekst in een andere tijd werd gedaan, studeren we ook de 8-stemmige versie van Mendelssohn. We spelen in een dubbeloctet op a=440 Hz met zo veel mogelijk verschillende blokfluiten, dus ook heel graag c-bas en subbas. Het is bij deze cursus moeilijk om vooraf muziekvoorbeelden te geven. We stemmen de definitieve invulling af op de aanmeldingen en op de beschikbare blokfluiten. Het is noodzakelijk van tevoren je partijen in te studeren. We verlangen dat cursisten minimaal twee verschillende blokfluiten bespelen, waarvan één tenor of lager, ritmisch zo sterk zijn dat ze waar nodig zelfstandig een partij kunnen spelen en als ze meedoen met lage fluiten goed kunnen lezen in de f-sleutel, en moeiteloos kunnen octaveren. |
Reacties van cursisten
‘De docent was top . Een zeer bevlogen man die zijn enthousiasme overbracht op ons. Hij liet iedereen in zijn waarde en dat heb ik als heel fijn ervaren.’ ‘Bij Bert leer ik iedere keer weer iets nieuws en het is behoorlijk hard/geconcentreerd werken, maar het blijft ontspannend.’ ‘Docent is enthousiast en inspirerend. De duidelijke en strakke directie was een geweldige ondersteuning tijdens het spelen. Ook de tekst en uitleg over de muziek en teksten vond ik interessant en leerzaam.... meer informatie ‘De docent was top . Een zeer bevlogen man die zijn enthousiasme overbracht op ons. Hij liet iedereen in zijn waarde en dat heb ik als heel fijn ervaren.’ ‘Bij Bert leer ik iedere keer weer iets nieuws en het is behoorlijk hard/geconcentreerd werken, maar het blijft ontspannend.’ ‘Docent is enthousiast en inspirerend. De duidelijke en strakke directie was een geweldige ondersteuning tijdens het spelen. Ook de tekst en uitleg over de muziek en teksten vond ik interessant en leerzaam.’ |
Bert Honig studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Marijke Miessen, Walter van Hauwe en Kees Boeke. Van 1986-2023 maakte hij deel uit van Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Met BRISK volgde hij interpretatielessen bij Frans Brüggen, gaf hij talloze concerten in Nederland, vele Europese landen, Canada en Noord en Zuid Amerika, en trad hij op bij gerenommeerde festivals. Hij is met BRISK op meer dan tien door de pers zeer goed ontvangen cd's te beluisteren. Bert Honig werkte ook mee aan concerten en cd-opnames van de Amsterdamse Bachsolisten o.l.v. Richard Egarr en Roy Goodman. Verder geeft hij regelmatig concerten met Musica Batavia, en met Mimi Mitchell en Christina Edelen. Met sopraan Judith van Wanroij en klavecinist Johan Hofmann vorm hij de kern van het ensemble Le Nouveau Concert. Hij is werkzaam als privédocent blokfluit en gaf workshops en masterclasses over de hele wereld. Met Musica Batavia geeft hij ook zomercursussen in Frankrijk. Bert Honig was jarenlang een van de drijvende krachten binnen de organisatie van de SONBU. Tegenwoordig is hij de juryvoorzitter van het concours van de Open Recorder Days Amsterdam. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |