Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
fluitisten, hoboïsten, klarinettisten, basklarinettisten, fagottisten, hoornisten. |
Data |
06 april 2024 t/m 07 april 2024 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 315,00 /
Leden: € 290,00
/ T/m 30 jaar: € 145,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension |
Uiterste inschrijfdatum | 04 april 2024 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Sommige componisten zijn veelzijdiger dan het genre waar ze bekendheid mee kregen, zoals Nino Rota. Hij werd vooral bekend als filmcomponist en voorzag nagenoeg alle producties van regisseur Federico Fellini van muziek. De meest bekende zijn War and Peace, La Strada, The Godfather I &II, La Dolce Vita, en Romeo and Juliet. Tussen regisseur en componist was ‘een complete en totale harmonie,’ aldus Fellini. ‘Door zíjn creativiteit kon je het gevoel krijgen dat je zelf de muziek bedacht. Zo compleet en precies viel zijn muziek samen met de personages, de sfeer en de kleur van mijn film.’ Net als goede vriend Igor Stravinsky, beschikte Rota over de gave altijd een eigen, direct herkenbare klankwereld te creëren, ongeacht de stijl waarin hij componeerde. Hij schreef in uiteenlopende stijlen, en gebruikte regelmatig materiaal uit andere werken of van andere componisten. Terwijl Rota als een kameleon zijn muziek kleurde naar filmbeelden, bleef zijn muzikale handtekening altijd hoorbaar... meer informatie Sommige componisten zijn veelzijdiger dan het genre waar ze bekendheid mee kregen, zoals Nino Rota. Hij werd vooral bekend als filmcomponist en voorzag nagenoeg alle producties van regisseur Federico Fellini van muziek. De meest bekende zijn War and Peace, La Strada, The Godfather I &II, La Dolce Vita, en Romeo and Juliet. Tussen regisseur en componist was ‘een complete en totale harmonie,’ aldus Fellini. ‘Door zíjn creativiteit kon je het gevoel krijgen dat je zelf de muziek bedacht. Zo compleet en precies viel zijn muziek samen met de personages, de sfeer en de kleur van mijn film.’ Net als goede vriend Igor Stravinsky, beschikte Rota over de gave altijd een eigen, direct herkenbare klankwereld te creëren, ongeacht de stijl waarin hij componeerde. Hij schreef in uiteenlopende stijlen, en gebruikte regelmatig materiaal uit andere werken of van andere componisten. Terwijl Rota als een kameleon zijn muziek kleurde naar filmbeelden, bleef zijn muzikale handtekening altijd hoorbaar. De eigenheid van zijn muziek komt ook duidelijk naar voren in de orkestwerken, piano-, kamer- en koormuziek van zijn hand. In de cursus staat het orkestwerk ‘Variazioni sopra un tema gioviale’ centraal, in een uitdagende bewerking die Kees van der Harst speciaal voor deze blazersbezetting maakte. Eén enkel thema krijgt tien keer een andere aankleding, waarin lustig gevarieerd wordt in tempo, toonsoort, harmonie en hoeveelheid toevallige voortekens! Als we er filmbeelden bij zouden maken zien we tien totaal verschillende scènes, maar er is geen beeld nodig, de muziek spreekt voor zich. De muziek is speels, maar ook vol onverwachte noten, wat een uitdaging in het lezen van extra toegevoegde voortekens is. Het stuk vraagt een goede leesvaardigheid en vingervlugheid. Bekijk hier bladmuziekvoorbeelden. Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
‘Aanpak van de docent was heel goed, hij gaf veel achtergrondinformatie, iedereen werd uitgedaagd zo goed mogelijk te spelen. Ook veel aandacht voor samenspel.’ ‘Kon niet beter. Serieus, zeer goed voorbereid, en tijdens de cursus positief en geduldig.’ ‘Kees is een heel leuke inspirerende docent, die opbouwende kritiek geeft.' |
Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ in Arhnem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Hij vervolgde zijn studie in het buitenland, o.a. aan de Accademia Musicale Chigiana in Italië en het Ticino Musica in Zwitserland en volgde masterclasses bij o.a. Wenzel Fuchs, Walter Boeykens, Antony Pay en Sabine Meyer. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij onder meer het Orkest van het Oosten, het Phion, Muziektheater de Plaats en Orkest de Ereprijs. Hij volgde de opleiding orkestdirectie bij Harry Jansen en nam vervolgens directielessen bij maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland). Sinds 2014 is Kees dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner en sinds 2017 van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles voert hij ook vaak onbekend repertoire uit, dat indien nodig door hemzelf worden gearrangeerd. Hij is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem. |