Bestemd voor |
zangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, dulciaanspelers, luitisten, baroktrombonisten, (alt)violisten en cellisten... meer informatiezangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, dulciaanspelers, luitisten, baroktrombonisten, (alt)violisten en cellisten.
N.B.:
BLOKFLUITISTEN spelen SAT(B), kunnen octaveren, en zijn vertrouwd met intoneren.
Voor de ZANGERS geldt dat wij streven naar een zo evenredig mogelijke verdeling van de stemmen SATB. Hoewel wij natuurlijk iedereen die zich aanmeldt willen laten deelnemen aan de workshop, kan het dus gebeuren dat wij een keuze moeten maken uit de aanmeldingen om een gebalanceerde stemverdeling te kunnen maken. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 115,00 /
Leden: € 100,00
/ T/m 30 jaar: € 50,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 09 november 2023 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Codex Montpellier is het belangrijkste handschrift voor vroege meerstemmige Franse muziek. Het handschrift werd waarschijnlijk rond 1300 samengesteld in Parijs, en de muziek is gecomponeerd tussen 1250 en 1300. Het repertoire gaat van de Notre Dame School (Perotinus) tot de Ars Nova van Philip de Vitry en Adam de la Halle. Naast liturgische muziek bevat Codex Montpellier vooral veel werken in de stijl van de 'amour courtois', de hoofse liefde, waarin de vurige liefde voor een onbereikbaar mooie vrouw bezongen wordt: een geliefd onderwerp uit de troubadourpoëzie. Codex Montpellier is niet alleen dé bron van de Franse Ars Nova en Ars Subtilior, het handschrift is het enige manuscript met vroege Franse polyfonie en dus een ware schatkamer. In de workshop is zoals gewoonlijk veel aandacht voor de achtergronden van de muziek, de poëzie, en de context waarin deze is ontstaan cq. gespeeld werd. We brengen verdieping aan in ensemblespel en (tekst-)interpretatie: het eerste blokuur werken instrumentalisten en zangers vaak apart, daarna volgen gemeenschappelijke sessie waarin beurtelings de vocale visie (Christopher) en de instrumentale visie (Jacqueline) op de muziekstukken gegeven wordt... meer informatie Codex Montpellier is het belangrijkste handschrift voor vroege meerstemmige Franse muziek. Het handschrift werd waarschijnlijk rond 1300 samengesteld in Parijs, en de muziek is gecomponeerd tussen 1250 en 1300. Het repertoire gaat van de Notre Dame School (Perotinus) tot de Ars Nova van Philip de Vitry en Adam de la Halle. Naast liturgische muziek bevat Codex Montpellier vooral veel werken in de stijl van de 'amour courtois', de hoofse liefde, waarin de vurige liefde voor een onbereikbaar mooie vrouw bezongen wordt: een geliefd onderwerp uit de troubadourpoëzie. Codex Montpellier is niet alleen dé bron van de Franse Ars Nova en Ars Subtilior, het handschrift is het enige manuscript met vroege Franse polyfonie en dus een ware schatkamer. In de workshop is zoals gewoonlijk veel aandacht voor de achtergronden van de muziek, de poëzie, en de context waarin deze is ontstaan cq. gespeeld werd. We brengen verdieping aan in ensemblespel en (tekst-)interpretatie: het eerste blokuur werken instrumentalisten en zangers vaak apart, daarna volgen gemeenschappelijke sessie waarin beurtelings de vocale visie (Christopher) en de instrumentale visie (Jacqueline) op de muziekstukken gegeven wordt. We sluiten de dag af met een "toonmoment". Er is plaats voor zangers SATB, blokfluit, gamba, vedel, dulciaan, alle renaissance instrumenten, luit en baroktrombone, overige instrumenten in overleg. We verwachten van deelnemers dat zij ensemble-ervaring hebben, zelf hun instrument kunnen stemmen, hun muziek thuis goed voorbereiden, en solistisch een partij kunnen bezetten. Blokfluitisten moeten SAT(B) spelen en kunnen octaveren, en vertrouwd zijn met intoneren. We spelen op A = 440 Hz. Voor de zangers geldt dat wij streven naar een zo evenredig mogelijke verdeling van de stemmen SATB. Hoewel wij natuurlijk iedereen die zich aanmeldt willen laten deelnemen aan de workshop, kan het dus gebeuren dat wij een keuze moeten maken uit de aanmeldingen om een gebalanceerde stemverdeling te kunnen maken. Voorbereiding noodzakelijk.
|
Reacties van cursisten
‘Met aanstekelijk enthousiasme en veel kennis van de muziek maar ook van andere aspecten van het leven in de middeleeuwen die daarmee samenhangen, presenteert dit docentenduo een prachtige dag.’ ‘Docenten zijn uitstekend. Ik word altijd weer gegrepen door hun enthousiasme en algemene kennis van de wereld rond 1300-1500.’ |
 Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg. |
 Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |