Bestemd voor |
blazers (bespelers van alle blaasinstrumenten zijn welkom) |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 125,00 /
Leden: € 105,00
/ T/m 30 jaar: € 52,50
|
Uiterste inschrijfdatum | 14 september 2022 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Zonder adem geen blaasmuziek, maar zo simpel is het niet. De adem moet vrij kunnen stromen en daar kun je je hele lijf voor inzetten. Aan de basis van een mooi soepel spel ligt een goede ademtechniek. En de basis van een vrije ademhaling is dan weer een goede speelhouding en coördinatie. In deze workshop voor blazers komen allerlei aspecten van ademtechniek en speelhouding aan bod: de onderliggende anatomie, ademsteun, het verschil tussen hoog en laag ademen en het effect van de houding op de ademhaling. Ook veelvoorkomende misverstanden over adem en houding passeren de revue. Kun je je houding verbeteren zonder extra inspanning en hoe kun je anatomie inzetten bij het studeren van een instrument? Welke uitdagingen brengen verschillende blaasinstrumenten met zich mee voor je houding (denk aan de gedraaide speelhouding van een fluitist of het dragen van een harnas bij de grotere instrumenten) of voor de ademhaling (veel lucht en weinig weerstand of andersom)... meer informatie Zonder adem geen blaasmuziek, maar zo simpel is het niet. De adem moet vrij kunnen stromen en daar kun je je hele lijf voor inzetten. Aan de basis van een mooi soepel spel ligt een goede ademtechniek. En de basis van een vrije ademhaling is dan weer een goede speelhouding en coördinatie. In deze workshop voor blazers komen allerlei aspecten van ademtechniek en speelhouding aan bod: de onderliggende anatomie, ademsteun, het verschil tussen hoog en laag ademen en het effect van de houding op de ademhaling. Ook veelvoorkomende misverstanden over adem en houding passeren de revue. Kun je je houding verbeteren zonder extra inspanning en hoe kun je anatomie inzetten bij het studeren van een instrument? Welke uitdagingen brengen verschillende blaasinstrumenten met zich mee voor je houding (denk aan de gedraaide speelhouding van een fluitist of het dragen van een harnas bij de grotere instrumenten) of voor de ademhaling (veel lucht en weinig weerstand of andersom). Deze kwesties behandelen we tijdens de workshop. Je neemt je instrument mee en kunt de oefeningen meteen uitproberen. Daarbij neemt de docent de tijd om individuele vragen te beantwoorden. Zo ‘beleef’ je de theorie en ervaar je direct het effect van een goede ademhaling. Als er voldoende tijd is, kunnen deelnemers ook vragen stellen over stukken die ze op hun repertoire hebben of problemen die ze tijdens het oefenen tegenkomen.
klarinettisten, dwarsfluitisten, fagottisten en baroktrombonisten |
Reacties van cursisten
‘Docent was zeer ervaren in zowel het spelen van een instrument als de ademhaling en alles wat ermee te maken heeft. Ik vond het ook erg interessant dat ze aan het begin zelfs tekeningen liet zien van hoe het lichaam in elkaar zit.’ ‘Goede docent, heb een aantal tips gekregen waar ik verder mee kan en fijn dat ze de Alexandertechniek beheerst. Een prima invalshoek.’ ‘Pauliina is een erg aardige en goede docent.’ ‘De docent was zeer oplettend, alert en bekwaam.... meer informatie ‘Docent was zeer ervaren in zowel het spelen van een instrument als de ademhaling en alles wat ermee te maken heeft. Ik vond het ook erg interessant dat ze aan het begin zelfs tekeningen liet zien van hoe het lichaam in elkaar zit.’ ‘Goede docent, heb een aantal tips gekregen waar ik verder mee kan en fijn dat ze de Alexandertechniek beheerst. Een prima invalshoek.’ ‘Pauliina is een erg aardige en goede docent.’ ‘De docent was zeer oplettend, alert en bekwaam.' |
 Pauliina Lievonen is Fins en studeerde aanvankelijk blokfluit aan het conservatorium van Helsinki bij Pekka Silén. Vervolgens heeft ze blokfluit gestudeerd bij Reine-Marie Verhagen en Heiko ter Schegget aan het Utrechts Conservatorium en traverso bij Wilbert Hazelzet. Tijdens haar conservatoriumstudie is ze Alexandertechniekles gaan nemen en uiteindelijk vond zij het zo interessant dat ze de lerarenopleiding Alexandertechniek met succes heeft voltooid. Pauliina geeft nu muziekles en Alexandertechniekles. Later is zij ook moderne fagot gaan spelen en heeft op dit moment les van Wilma Meijer. Bij het lesgeven aan blokfluit-en traversoleerlingen maakt zij dankbaar gebruik van de inzichten die zij als Alexandertechniekdocent heeft opgedaan om zo blokfluit- en traversoleerlingen meer ontspannen te leren spelen. Verder heeft Pauliina al aan veel verschillende blazers Alexandertechnieklessen gegeven.
|
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |