Bestemd voor |
Nadat je de factuur hebt voldaan ontvang je de link naar de lessen en het lesmateriaal. |
Prijs |
Derden: € 60,00 /
Leden: € 45,00
/ T/m 30 jaar: € 22,50
|
Ritmische scholing en een introductie in Zuid-Amerikaanse ritmiek door Michael de Miranda in drie videolessen van een uur. Bij elke les krijg je een bladmuziekbijlage. Deze lessen zijn voor zowel beginnende als gevorderde spelers interessant. Les 1: Ritmische basiskennis en Cubaanse ritmes les 2: 6/8 en 12/8 maatsoorten les 3: Braziliaanse ritmes. Onze videolessen zijn professionele filmopnamen van lessen die je in je eigen tempo kunt volgen. Het is niet live! Bekijk de teaser.
Ritmische basiskennis en Cubaanse ritmes We beginnen de videoreeks met het leggen van een basis die het volgen van de lessen een stuk makkelijker maakt. Michael legt in een rustig tempo de verschillende noten, notenwaarden, rusten en maatsoorten uit, zodat je de voorbeelden later in de les makkelijker kunt volgen... meer informatie Ritmische scholing en een introductie in Zuid-Amerikaanse ritmiek door Michael de Miranda in drie videolessen van een uur. Bij elke les krijg je een bladmuziekbijlage. Deze lessen zijn voor zowel beginnende als gevorderde spelers interessant. Les 1: Ritmische basiskennis en Cubaanse ritmes les 2: 6/8 en 12/8 maatsoorten les 3: Braziliaanse ritmes. Onze videolessen zijn professionele filmopnamen van lessen die je in je eigen tempo kunt volgen. Het is niet live! Bekijk de teaser.
Ritmische basiskennis en Cubaanse ritmes We beginnen de videoreeks met het leggen van een basis die het volgen van de lessen een stuk makkelijker maakt. Michael legt in een rustig tempo de verschillende noten, notenwaarden, rusten en maatsoorten uit, zodat je de voorbeelden later in de les makkelijker kunt volgen. Het tweede deel van deze les is gewijd aan Cubaanse ritmes. De clave – het belangrijkste instrument van Cuba – speelt hier een centrale rol. Deze houten stokken zorgen voor de structuur, die niet alleen belangrijk is voor de slagwerkinstrumenten, maar ook voor gitaar, piano, bas, viool etc. Tenslotte werden veel Afrikaans beïnvloede ritmes ‘vertaald’ naar harmonische en melodische instrumenten, waardoor de swingende muziek op Cuba ontstond. In composities zijn melodieën en begeleidingspartijen geschreven in de ‘flow’ van de clave. Wat dat betekent en hoe dat werkt, demonstreert Michael op slagwerk en op piano, zodat je de theorie meteen in praktijk hoort. Na deze les begrijp je ook beter hoe ritmische structuren toegepast worden in andere muziekstijlen, zoals popmuziek en klassieke muziek.
6/8 en 12/8 maatsoorten In deze les gaan we dieper in op hoe 6/8 en 12/8 maatsoorten worden gebruikt in Zuid-Amerikaanse muziek. Deze populaire ritmes zijn over het algemeen sterk Afrikaans beïnvloed. Vaak worden 12/8 ritmes in vieren gevoeld en dat zie je ook als erop gedanst wordt. Je kan 12 echter ook door 6, 3 of 2 verdelen en als je dat doet, krijgt het ritme een totaal ander gevoel. In Latijns-Amerika gaat men daar heel speels mee om en kan een ritme soms als een wals aanvoelen, maar ook funky ervaren worden. Michael legt aan de hand van duidelijke voorbeelden uit hoe dat in zijn werk gaat. In composities in 6/8 kun je spanning brengen door accenten net voor of na de tel te plaatsen. Michael maakt aan de hand van een ritme, Abacua genaamd, duidelijk hoe die spanning aanvoelt. Aan het einde van deze les heb je meer inzicht in de omschreven ritmes en de mogelijkheid om de verschillende effecten te gebruiken in arrangementen en composities.
Braziliaanse ritmes Braziliaanse ritmes zijn beroemd en worden over de hele wereld gespeeld. Het meest populair is natuurlijk de samba. In deze les stelt Michael je verschillende instrumenten voor die in samba gebruikt worden. Aan de hand van een patroon, Partido Alto (oude partij), legt hij uit hoe de samba opgebouwd is. In dit ritme zit een ‘statisch’ gedeelte en een ‘dynamisch’ gedeelte. Alle gespeelde patronen moeten in dezelfde swing zitten, want anders heeft het ritme een remmende werking. Ook legt Michael het verschil uit tussen ‘rechte’ zestiende noten en de samba timing. Hiervoor gebruikt hij een shaker, zodat je het verschil duidelijk kunt horen. De verschillende sambaritmes worden ook ‘vertaald’ naar harmonische instrumenten. Achter de piano wordt duidelijk welke functie die krijgen. Er is een verschil tussen de Cubaans en Braziliaanse ritmes op piano, gitaar en bas. In deze les hoor je het verschil. Ook komen ritmes uit het noordoosten van Brazilië ter sprake, zoals Baião. Na deze les ken je meer Braziliaanse ritmes en heb je inzicht in de opbouw van deze ritmes. Dit inzicht kun je direct toepassen in eigen arrangementen en composities. |
Michael de Miranda is afkomstig uit een Surinaams-Nederlands gezin, en speelde al op jonge leeftijd mee in de familieband. Na zijn examen in 1991 maakte hij reizen naar Cuba, Brazilië en Afrika om verder te studeren en samen te werken met verschillende mestres en masterdrummers. Sinds de jaren '80 speelt hij in meerdere Cubaanse en Braziliaanse bands en in 1995 richtte hij de percussieschool Sambalanço op in Rotterdam. Hij geeft lessen en workshops in heel Europa, van Finland tot Spanje. In 2010 startte Michael zijn eigen youtubekanaal waarop intussen meer dan 40.000 volgers vanuit de hele wereld zijn lessen volgen. Ook nam hij in 2016 in Nederland het initiatief voor de Bahia Connection, waarbij veel groepen uit o.a. Frankrijk, Duitsland, België samenwerken om traditionele arrangementen uit Bahia te spelen. In 2019 schreef hij samen met Matthias Haffner het uitgebreide boek Blocos Afro, over de ritmes en slagwerkgroepen uit Bahia en hun ontstaansgeschiedenis. Kijk voor meer informatie op zijn website.
|