Schrijf je wel eens muziek, zou je je improvisaties willen opschrijven of een poging tot componeren willen wagen? Componist Wilko Brouwers biedt lessen aan in componeren in de vorm van trajecten, waaruit je kunt kiezen.
Wilko heeft een inleidend webinar gegeven over dit onderwerp. Mail ons als je dat terug wilt zien.
Elk traject heeft een eigen muzikale invalshoek. Je volgt een stapsgewijze werkwijze en krijg je per stap instructie en feedback. Je kunt per traject kiezen uit een korte of langere versie. De prijs voor een kort traject is 80 euro (cursusleden) en 100 euro (derden). Je krijgt dan 5 keer instructie en feedback van de docent. De instructie krijg je per e-mail, of indien wenselijk telefonisch of via beeldbellen. Kies je voor de lange versie dan betaal je 180 euro (cursusleden) en 200 euro (derden) en dan krijg je 10 keer feedback en instructie. Steeds wanneer je een stap hebt gezet (= opdracht hebt uitgevoerd), krijg je hierop binnen enkele dagen een reactie van de docent.
Het resultaat van elk traject is een compositie of arrangement waar je jouw naam onder kunt zetten, omdat je alle keuzes zelf gemaakt hebt. Bovendien ben je concrete skills rijker waar je zelfstandig mee verder kunt.
Meedoen kan als je over een basiskennis van muziekleer beschikt en vertrouwd bent met muzieknotatie. Gebruik van het notatieprogramma MuseScore of een vergelijkbaar programma wordt op prijs gesteld, maar is geen must. Ook handgeschreven werk kan (ingescand) worden opgestuurd.
Bij voldoende aanmeldingen maakt een videoconferentie met medecursisten deel uit van de cursus. Als je wilt kun je jouw nieuwe compositie aanmelden voor uitvoering op een concert dat Huismuziek organiseert bij voldoende inzendingen. Huismuziek kan jouw werk ook uitkiezen voor opname in de digitale muziekbibliotheek, uiteraard na jouw toestemming.
TRAJECT 1 Van ritme naar melodie
Ritme en melodie zijn de basis van (bijna) elke compositie. Hoewel ze los van elkaar kunnen bestaan, zijn ze meestal nauw verweven. Je leert in dit traject werken vanuit oeroude principes van melodiebouw, die ook de basis vormen van bijvoorbeeld het gregoriaanse repertoire. Je compositie kan uitmonden in een lied, maar ook in een solostuk voor een melodie-instrument.
TRAJECT 2 Creatief met contrapunt
In contrapunt vertellen meerdere melodielijnen elk een eigen verhaal, maar zijn ze toch voortdurend in samenspel. Ze vullen elkaar aan, houden elkaar in balans, geven de ander ruimte, versterken de ander. Je voegt in dit traject een ontbrekende stem toe aan een bestaand, maar onvolledig polyfoon werk uit de renaissance. Igor Stravinsky ging je voor: hij completeerde in 1959 de Tres Sacrae Cantiones van Carlo Gesualdo di Venosa, ter gelegenheid van de 400ste geboortedag van de componist. In dit traject werk je als het ware samen met een grote meester uit de renaissance. Je ziet hoe hij het contrapunt heeft toegepast en draagt jouw steentje bij aan het eindresultaat.
TRAJECT 3 Van melodie naar harmonie
Harmonieleer is de leer van de samenklanken. Het gaat daarbij niet alleen om dat ene verticale moment waarop tonen samenklinken (het akkoord), over de ligging van die tonen ten opzichte van elkaar, over verdubbelingen en weglatingen, maar ook over hoe akkoorden zich ten opzichte van elkaar verhouden. Je krijgt in dit traject een inleiding over drieklanken en septiemakkoorden en hun omkeringen, gaat een bestaande melodie van akkoorden voorzien en leert al doende de basale bouwprincipes van harmonisatie.
TRAJECT 4 Canons knutselen
Om te zingen in de auto, tijdens de afwas, tijdens een wandeling, of waar en wanneer dan ook: een canon is een (meestal) kort, vernuftig geconstrueerd lied, dat tot welluidende meerstemmigheid leidt, wanneer verschillende zangers niet tegelijkertijd, maar na elkaar inzetten. In de lange versie van dit traject componeer je twee canons: één vanuit contrapunt en één vanuit een harmonische structuur. Bij de korte versie kies je voor één van de twee.
TRAJECT 5 Toetsen poetsen
De piano (of ander toetsinstrument) is een belangrijk gereedschap voor veel componisten. Een stuk dat met behulp van de piano is ontstaan, wordt dan vaak ‘vertaald’ naar andere bezettingen. Goed om te weten: de Hongaarse componist Béla Bartók creëerde met zijn Mikrokosmos (voor pianosolo) een soort staalkaart van moderne compositietechnieken. In dit traject maak je een eigen compositie voor pianosolo en ‘vertaal’ je dat stuk eventueel naar een andere bezetting.
TRAJECT 6 Second opinion
Elke componist kent het gevoel dat een stuk voltooid lijkt, maar dat enige tijd later toch de wens opkomt om bepaalde passages nog eens onder de loep te nemen. Tijdens dit traject kijk je samen met de docent naar een door jou gemaakt stuk en wordt jou gevraagd alternatieve oplossingen uit te proberen. Vanzelfsprekend blijf je de baas over je eigen stuk, maar het zou ook zomaar kunnen dat bepaalde alternatieve oplossingen je uiteindelijk beter bevallen.
TRAJECT 7 Puzzelstukjes
Zoals een schilder verf kiest voordat er geschilderd wordt, zo kan de componist vooraf het tonenmateriaal kiezen. Hij kan zelfs een bepaalde ordening van dat tonenmateriaal als startpunt nemen. Componeren gaat dan lijken op puzzelen, met verrassende en bijzondere resultaten. Tijdens dit traject bepaal je je eigen materiaalordening en werk je vervolgens al zoekend en bouwend aan een nieuw stuk.