Bestemd voor |
Alle instrumentalisten zijn welkom, m.u.v. pianisten, organisten en klavecinisten. Er wordt gespeeld op A= 440 Hz. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
In Beethovens tijd was je pas echt een muzikaal genie als je op een door het publiek opgegeven thema elk willekeurig stuk van een fijne prelude kon voorzien; variaties uit je mouw kon schudden en tot in het oneindige fantasieën en cadenzen kon verzinnen. Carl Czerny (1791-1857), de leerling van Beethoven die al die loopjesetudes schreef, zei dan ook dat je de ware Beethoven pas hoorde in zijn improvisaties. Muziek van Beethoven bevat elementen uit de volksmuziek, de klassieke en de romantische stijl. Die combinatie levert muzikale spanning op. Het is fascinerend om te horen hoe complete muzikale vrijheid gesuggereerd wordt binnen strakke harmonische regels! Regels die natuurlijk ook genegeerd kunnen worden! In deze cursus zal de docent de genres prelude, variatie, fantasie en cadens introduceren en je handvatten meegeven voor je verdere ontwikkeling. Verschillende handleidingen uit Beethovens tijd geven ons aanwijzingen over de werkwijze. Daarnaast is er natuurlijk de muziek uit Beethovens tijd... meer informatie In Beethovens tijd was je pas echt een muzikaal genie als je op een door het publiek opgegeven thema elk willekeurig stuk van een fijne prelude kon voorzien; variaties uit je mouw kon schudden en tot in het oneindige fantasieën en cadenzen kon verzinnen. Carl Czerny (1791-1857), de leerling van Beethoven die al die loopjesetudes schreef, zei dan ook dat je de ware Beethoven pas hoorde in zijn improvisaties. Muziek van Beethoven bevat elementen uit de volksmuziek, de klassieke en de romantische stijl. Die combinatie levert muzikale spanning op. Het is fascinerend om te horen hoe complete muzikale vrijheid gesuggereerd wordt binnen strakke harmonische regels! Regels die natuurlijk ook genegeerd kunnen worden! In deze cursus zal de docent de genres prelude, variatie, fantasie en cadens introduceren en je handvatten meegeven voor je verdere ontwikkeling. Verschillende handleidingen uit Beethovens tijd geven ons aanwijzingen over de werkwijze. Daarnaast is er natuurlijk de muziek uit Beethovens tijd. De stemming is a=440 Hz. Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Heel goede docent. Leuke afwisseling praktijkoefeningen, zodat je doorkrijgt wat de essentie van improviseren eigenlijk is.' 'Robert is een bijzondere leraar. Hij is enthousiast over het spelen van muziek, geeft je veel vertrouwen om zelf iets te doen.' 'Houding van docent tegenover niveauverschillen vond ik hartverwarmend positief.' 'Inspirerende, motiverende docent.' |
Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam en hij speelde in veel ensembles, zoals The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Ook speelde hij met blokfluitist Erik Bosgraaf. Robert was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Oude Muziek Concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Robert heeft een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Kijk voor meer informatie op zijn website. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |