Eigentijdserf is een mooi, modern conferentiecentrum gelegen in een bosrijke en rustige omgeving. Er zijn tien zalen om in te musiceren. Er zijn twee- en eenpersoonskamers met eigen sanitair, allemaal op de begane grond. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. Lakenpakket en handdoeken liggen klaar.
Eigentijdserf heeft een aantal kamers voor mindervaliden. Geef bij inschrijving aan als je hiervan gebruik wilt maken.
ZOMERWEKEN
Bij de zomerweken is het mogelijk de avond voor aanvang van de cursus al aan te komen.
Er zijn ook fietsen aanwezig die gasten kunnen gebruiken.
GROEPSTAXI
Huismuziek regelt een groepstaxi van en naar station Tilburg. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de cursist en zijn afhankelijk van het aantal reserveringen.
Derden: € 395,00 /
Leden: € 375,00
/ T/m 30 jaar: € 187,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension, beginnend met diner op vrijdagavond.
Max. aantal deelnemers
31
Uiterste inschrijfdatum
26 november 2020 De inschrijving voor deze cursus is gesloten.
De ensemblecursus van Trio da Fusignano is terug! In 2020 besteden de leden van het trio aandacht aan de fantastische collectie Musique de Table (of Tafelmusik) van de grootse achttiende-eeuwse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767). De Tafelmuziek van Telemann hoort qua reputatie thuis in het rijtje waarin ook de Brandenburgse Concerten van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en de Concerti Grossi van Georg Friedrich Händel (1685-1759) voorkomen. Telemanns tijdgenoten hadden grote belangstelling voor elk nieuw onderdeel van zijn Tafelmuziek dat uitgebracht werd. Op de lijst ‘subscribenten’ (mensen die de bladmuziek wilden aanschaffen)stonden beroemde tijdgenoten als Michel Blavet (1700-1768), Georg Friedrich Händel, Johann Georg Pisendel (1687-1755), Johann Joachim Quantz (1697-1773) en zelfs Johann Sebastian Bach. (Telemann was een handige zakenman! Zo gaf hij bijvoorbeeld een tijdschrift uit met daarin de eerste twee delen van een sonate; het laatste deel publiceerde hij in een nieuwe editie... meer informatie
De ensemblecursus van Trio da Fusignano is terug! In 2020 besteden de leden van het trio aandacht aan de fantastische collectie Musique de Table (of Tafelmusik) van de grootse achttiende-eeuwse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767). De Tafelmuziek van Telemann hoort qua reputatie thuis in het rijtje waarin ook de Brandenburgse Concerten van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en de Concerti Grossi van Georg Friedrich Händel (1685-1759) voorkomen. Telemanns tijdgenoten hadden grote belangstelling voor elk nieuw onderdeel van zijn Tafelmuziek dat uitgebracht werd. Op de lijst ‘subscribenten’ (mensen die de bladmuziek wilden aanschaffen)stonden beroemde tijdgenoten als Michel Blavet (1700-1768), Georg Friedrich Händel, Johann Georg Pisendel (1687-1755), Johann Joachim Quantz (1697-1773) en zelfs Johann Sebastian Bach. (Telemann was een handige zakenman! Zo gaf hij bijvoorbeeld een tijdschrift uit met daarin de eerste twee delen van een sonate; het laatste deel publiceerde hij in een nieuwe editie. Voor de complete sonate moest je dus twee tijdschriften aanschaffen….) De leden van Trio da Fusignano maken je graag wegwijs in inhoud en uitvoering van de Tafelmuziek. De deelnemende ensembles krijgen les van alle drie de docenten; zo kunnen ze profiteren van de verschillende inzichten van een strijk-, een toets- en een blaasdocent. Daarnaast geven de docenten elk apart een groepsles voor de blazers, strijkers en klavecinisten, waarin ze nader ingaan op speeltechniek. Ook wordt er een lezing over Georg Philipp Telemann gegeven en een film vertoond (onder voorbehoud). Op de openingsavond geven de docenten een concert.
Telemanns Tafelmuziek bevat naast solo- en triosonates ook kwartetten, en ouvertures met orkest, in de meest uiteenlopende bezettingen.
Hieronder vind je een greep uit het repertoire: - Kwartet in G-groot voor fluit, hobo, viool en basso continuo; - Kwartet in d-klein voor twee dwarsfluiten, blokfluit en basso continuo; - Kwartet in e-klein voor fluit, viool, cello en basso continuo. Als er voldoende strijkers deelnemen komen ook de Ouvertures en Conclusions op de lessenaar! De muziek wordt vooraf toegestuurd. De stemming is a=440 Hz. Spelen op a=415 Hz is mogelijk als je als vast ensemble aan deze cursus deelneemt. Voorbereiding noodzakelijk.
Reacties van cursisten
'Prachtige combi die drie docenten, daardoor wordt het een hele belevenis! Pret verzekerd, én kwaliteit. Heel prettig werken in kleinere ensembles en dan zoveel begeleiding te krijgen.' 'Ik hoop dat ik nog vaker de kans krijg om aan deze cursus mee te doen!' 'Heel inspirerend, leerzaam, intensief, gezellig, leuk... Kortom in alle opzichten heel erg geslaagd! Goed opgezet en goed gestructureerd.'
Marijn Slappendel studeerde aan het Utrechts Conservatorium en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Hij behaalde achtereenvolgens de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus orgel, kerkelijk orgelspel en koordirectie. Zijn orgeldocenten waren Reitze Smits en Willem Tanke en van Krijn Koetsveld kreeg hij lessen orkestdirectie. Marijn studeerde vervolgens klavecimbel bij Bob van Asperen aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, waar hij in 2005 afstudeerde. Hij is als cantororganist werkzaam in de Grote of Barbarakerk te Culemborg en treedt regelmatig op als solist, continuospeler en koordirigent. Daarnaast is hij werkzaam als docent orgel en piano.
Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.
Diederik van Dijk is een veelzijdige muzikant en heeft een concertpraktijk met een breed repertoire. Hij speelt zowel historische als moderne cello en is op tal van concertpodia te horen, van het Concertgebouw tot aan North Sea Jazz. Diederik woonde vanaf zijn 14e in Canada en studeerde daar cello bij o.a. Ian Hampton, Eric Wilson en Marc Destrubé en behaalde zijn Bachelor of Music aan de University of British Columbia. In Nederland studeerde hij barokcello bij Viola de Hoog behaalde zijn bachelor Historische Instrumenten. Diederik maakt deel uit van Combattimento, de Nieuwe Philharmonie Utrecht en de Van Swieten Society. Ook speelde hij mee in projecten van o.a. in het Orkest van de 18e Eeuw, Les Muffatti en Holland Opera. In Canada maakt hij jaarlijks deel uit van het ensemble in residence van het kamermuziekfestival Gros Morne Summer Music.