Bestemd voor |
Alle instrumentalisten zijn welkom, m.u.v. pianisten, organisten en klavecinisten. Er wordt gespeeld op A= 440 Hz. |
Locatie |
De Kom, NieuwegeinStadsplein 6 3431LZ Nieuwegein T 030 605 57 97 E verhuur@dekom.nlW http://www.dekom.nl/Routeplanner: Google MapsDE KOM is een stadstheater en kunstencentrum. In het moderne veelzijdige gebouw komen veel kunstvormen samen. De Kom is makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer of met de auto. Op de website van De Kom vind je alle informatie.
De cursus vindt plaats in de muziekschool op de bovenste verdieping, die per lift bereikbaar is.
OPENBAAR VERVOER: De tram of streekbus vanaf station Utrecht stopt op ca. 5 minuten loopafstand. PARKEREN: Er is parkeergelegenheid in de naastgelegen parkeergarage Theater, geopend van maandag t/m zaterdag. Op zondag is deze parkeergarage pas vanaf 11.00 uur geopend, maar kun je vanaf 7.00 uur terecht in Cityplaza op 5 minuten loopafstand. Bij de balie van De Kom kun je voor € 6 per dag een uitrijkaart kopen.
|
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
In de baroktijd werden niet alle noten die moesten klinken ook daadwerkelijk in de bladmuziek genoteerd. Muzikanten wisten zelf welke versieringen ze toe mochten voegen en konden op die manier hun creativiteit laten zien. Versieringen aanbrengen in de muziek is geen eenvoudige zaak, daarom pakken we het in deze workshop stapje voor stapje aan en creëren zo een stevige basis. Aan de hand van korte stukjes ensemblemuziek die je vooraf bestudeert, leer je in deze cursus al spelend en onderzoekend verschillende manieren om muziek te versieren. Hoe versier je renaissancemuziek, hoe barokmuziek? Kunnen we zelfs aan muziek van Mozart versieringen toevoegen? Wat zijn de verschillen, de overeenkomsten? Hoeveel schrijf je van tevoren op? Waar vind je je opties? Er gaat een wereld voor je open als je je verdiept in de kunst van het versieringen maken! De vaardigheden die je in deze workshop opdoet, zullen van pas komen bij nieuwe stukken die je op je repertoire neemt. Alle instrumentalisten zijn welkom, niet alleen degenen die een barokinstrument bespelen, maar ook degenen die een modern instrument bespelen of een volksinstrument... meer informatie In de baroktijd werden niet alle noten die moesten klinken ook daadwerkelijk in de bladmuziek genoteerd. Muzikanten wisten zelf welke versieringen ze toe mochten voegen en konden op die manier hun creativiteit laten zien. Versieringen aanbrengen in de muziek is geen eenvoudige zaak, daarom pakken we het in deze workshop stapje voor stapje aan en creëren zo een stevige basis. Aan de hand van korte stukjes ensemblemuziek die je vooraf bestudeert, leer je in deze cursus al spelend en onderzoekend verschillende manieren om muziek te versieren. Hoe versier je renaissancemuziek, hoe barokmuziek? Kunnen we zelfs aan muziek van Mozart versieringen toevoegen? Wat zijn de verschillen, de overeenkomsten? Hoeveel schrijf je van tevoren op? Waar vind je je opties? Er gaat een wereld voor je open als je je verdiept in de kunst van het versieringen maken! De vaardigheden die je in deze workshop opdoet, zullen van pas komen bij nieuwe stukken die je op je repertoire neemt. Alle instrumentalisten zijn welkom, niet alleen degenen die een barokinstrument bespelen, maar ook degenen die een modern instrument bespelen of een volksinstrument. De stemming is a=440 Hz. Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Geweldig leuk! Robert was heel enthousiast en stimulerend. De les was bijzonder leerzaam.' 'Zowel mensen met veel als met weinig ervaring konden goed meedoen.' 'Robert is een bijzondere leraar. Hij is enthousiast over het spelen van muziek, geeft je veel vertrouwen om zelf iets te doen.' |
Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam en hij speelde in veel ensembles, zoals The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Ook speelde hij met blokfluitist Erik Bosgraaf. Robert was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Oude Muziek Concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Robert heeft een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Kijk voor meer informatie op zijn website. |