Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
instrumentalisten, maximaal 1 gevorderde pianist
ALLEEN NOG PLAATS VOOR VIOLISTEN, ALTVIOLISTEN EN BLOKFLUITISTEN... meer informatieinstrumentalisten, maximaal 1 gevorderde pianist
ALLEEN NOG PLAATS VOOR VIOLISTEN, ALTVIOLISTEN EN BLOKFLUITISTEN.
|
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 95,00 /
Leden: € 85,00
/ T/m 30 jaar: € 42,50
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
Uiterste inschrijfdatum | 09 juni 2022 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Bij het woord ‘B.A.C.H.’ denk je waarschijnlijk allereerst aan de beroemde componist en musicus Johann Sebastian Bach (1685-1750). De vier letters kunnen echter ook voor de vier muzieknoten bes, a, c en b staan: Bachs naam op muziek! De Duitse b voor bes, dan a en c, en de Duitse h voor b. Bach heeft in de laatste fuga uit de Kunst der Fuge met deze vier noten zijn muzikale handtekening gezet. Daarmee zijn we meteen bij een van de twee onderwerpen van deze dag: fuga's. Ook andere componisten hebben het Bach-thema gebruikt in hun fuga's, in navolging van de grote meester en als eerbetoon. Tijdens deze workshop spelen we een fuga van Robert Schumann (1773-1826) in een bewerking van de docente, en de Chromatische Fuga van Johann Christian Bach (1735-1782), een zoon van J.S. Bach. Uiteraard spelen we ook fuga's van J.S. Bach zelf. Het Bach-thema ademt chromatiek (het gebruik van halve toonafstanden naar het Griekse woord ‘χρώμα’: kleur)... meer informatie Bij het woord ‘B.A.C.H.’ denk je waarschijnlijk allereerst aan de beroemde componist en musicus Johann Sebastian Bach (1685-1750). De vier letters kunnen echter ook voor de vier muzieknoten bes, a, c en b staan: Bachs naam op muziek! De Duitse b voor bes, dan a en c, en de Duitse h voor b. Bach heeft in de laatste fuga uit de Kunst der Fuge met deze vier noten zijn muzikale handtekening gezet. Daarmee zijn we meteen bij een van de twee onderwerpen van deze dag: fuga's. Ook andere componisten hebben het Bach-thema gebruikt in hun fuga's, in navolging van de grote meester en als eerbetoon. Tijdens deze workshop spelen we een fuga van Robert Schumann (1773-1826) in een bewerking van de docente, en de Chromatische Fuga van Johann Christian Bach (1735-1782), een zoon van J.S. Bach. Uiteraard spelen we ook fuga's van J.S. Bach zelf. Het Bach-thema ademt chromatiek (het gebruik van halve toonafstanden naar het Griekse woord ‘χρώμα’: kleur). Het is interessant om te zien hoe verschillende componisten hiermee omgaan. Houden ze de chromatiek de gehele fuga vol of wijken ze er op een gegeven moment vanaf? Is het mogelijk met een chromatisch thema een vrolijk muziekstuk te componeren? Naast fuga’s werken we aan canons. In een fuga kan iedere stem op het thema variëren (fuga libra: vrije fuga); in een canon zijn de diverse stemmen veel meer gebonden aan het thema (fuga ligata: gebonden fuga). We werken (instrumentaal, maar zingen wordt beslist niet ontmoedigd) aan een aantal canons waaronder een van Ludwig van Beethoven (1770-1827). Het muzikale thema van Beethovens canon verwijst overduidelijk naar Bach, de tekst verwijst naar de achternaam van componist Friedrich Kuhlau* (1786-1832). Voorbereiding noodzakelijk.
*“In late summer of 1825 Kuhlau visited Ludwig van Beethoven. (…..)The two composers spent an enjoyable and jolly day. On this occasion, Kuhlau improvised a canon named "B-a-c-h". Beethoven reacted with a canon of his own, following the words "Kühl, nicht lau" (….) thus alluding to Kuhlau’s surname (S.B.).” Bron: Beethoven-Haus Bonn. |
Reacties van cursisten
'Elske heeft een positieve aanpak, werkt bemoedigend en inspirerend' 'Heel duidelijk, vriendelijk en inspirerend.' 'Zij is heel ontspannen, werkt hard, heeft het allemaal goed voorbereid en blijft ook de hele dag alert en aanwezig!' 'Goed, degelijk, interessant, leuk, enthousiasmerend.' |
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Ze specialiseerde zich in het bespelen van de violoncello piccolo tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is medeoprichter van barokensemble Giardino Musicale. Ze gaf veel concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze een cd met Nederlandse barokmuziek opnam. Zij speelde in veel barokorkesten, waaronder het European Union Baroque Orchestra, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was ze prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. Elske heeft een passie voor lesgeven. Bij Huismuziek Amersfoort dirigeert zij het celloensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor. In 2018 is Elske gepromoveerd op The ‘cello’ in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries aan de Universiteit van Leiden. In 2021 richtte ze Tinbergen Cello Editions op, voor muziekedities voor één of meerdere cello’s. Kijk voor meer info op haar website. |