Bestemd voor |
strijkers, blokfluitisten, zinkspelers, trombonisten, dulciaanspelers, barokfagottisten en continuospelers (klavecimbel, orgel, luit, theorbe, barokharp en een contrabas of violone)... meer informatiestrijkers, blokfluitisten, zinkspelers, trombonisten, dulciaanspelers, barokfagottisten en continuospelers (klavecimbel, orgel, luit, theorbe, barokharp en een contrabas of violone). NB: maximaal 1 organist en 1 klavecinist of 2 klavecinisten. Er is een klein orgel aanwezig. Klavecinisten die een eigen instrument kunnen meenemen krijgen voorrang en korting. Barokhoboïsten in overleg.
Let op: continuospelers dienen zelfstandig van een partituur of (vaak onbecijferde) bas te kunnen spelen en worden verdeeld over beide groepen.
|
Data |
08 februari 2020 t/m 09 februari 2020 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De BultEiderberg 2 8346KJ Steenwijk-De Bult T 0521-535100 E info@fredeshiem.nlW https://fredeshiem.nl/Routeplanner: Google MapsBuitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen op 14ha eigen landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een grote zaal en meerdere subzalen om in te musiceren. In het hoofdgebouw zijn een- en tweepersoonskamers met eigen sanitair, allemaal op de begane grond. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Er zijn voor minder validen een aantal kamers met een beugel bij het toilet en een verlaagde wastafel en een kamer is helemaal rolstoeltoegankelijk. Geef bij inschrijving aan als je hiervan gebruik wil maken.
Er zijn op het terrein twee groepshuizen met tweepersoonskamers die ook als eenpersoons kunnen worden gebruikt, met eigen sanitair. In een vakantiehuis zijn drie tweepersoonskamer met een gezamenlijke badkamer.
GROEPSTAXI
Huismuziek regelt een groepstaxi van en naar station Steenwijk.De kosten hiervoor zijn voor rekening van de cursist en zijn afhankelijk van het aantal reserveringen. |
Prijs |
Derden: € 290,00 /
Leden: € 270,00
/ T/m 30 jaar: € 135,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 06 februari 2020 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
In deze cursus gaan we aan de slag met meerkorige, instrumentale muziek uit de late 16e en vroege 17e eeuw. Er is immers maar weinig mooier dan het spelen in een groot renaissance-ensemble, waarin ruimte is voor alle strijk-, blaas- en continuo-instrumenten! Giovanni Gabrieli is tegenwoordig de bekendste componist van meerstemmige canzoni. Hij was vernieuwend: als een van de eerste componisten gebruikte hij de woorden ‘piano’ en ‘forte’ als aanwijzingen voor dynamiek. Ook was hij een van de eersten die voor specifieke instrumenten componeerde. Zijn trombonepartijen vereisen bijvoorbeeld duidelijk minder virtuositeit dan zijn partijen voor viool of zink. Op laatstgenoemde instrumenten is het maken van rijke versieringen namelijk vanzelfsprekender dan op de trombone. Gabrieli’s tijdgenoten komen ook aan bod. Gabrieli was natuurlijk niet de enige die experimenteerde met grootschalige, meerkorige composities... meer informatie In deze cursus gaan we aan de slag met meerkorige, instrumentale muziek uit de late 16e en vroege 17e eeuw. Er is immers maar weinig mooier dan het spelen in een groot renaissance-ensemble, waarin ruimte is voor alle strijk-, blaas- en continuo-instrumenten! Giovanni Gabrieli is tegenwoordig de bekendste componist van meerstemmige canzoni. Hij was vernieuwend: als een van de eerste componisten gebruikte hij de woorden ‘piano’ en ‘forte’ als aanwijzingen voor dynamiek. Ook was hij een van de eersten die voor specifieke instrumenten componeerde. Zijn trombonepartijen vereisen bijvoorbeeld duidelijk minder virtuositeit dan zijn partijen voor viool of zink. Op laatstgenoemde instrumenten is het maken van rijke versieringen namelijk vanzelfsprekender dan op de trombone. Gabrieli’s tijdgenoten komen ook aan bod. Gabrieli was natuurlijk niet de enige die experimenteerde met grootschalige, meerkorige composities. Tijdens de cursus besteden we in de eerste plaats aandacht aan het repertoire en de achtergronden ervan. We werken ook aan samenspel, zowel in groot ensemble als in kleinere groepen. Ivan zal zich daarbij op de strijkers richten, terwijl Matthijs ondertussen aan de slag gaat met de blazers. Er zal uitgebreid stil worden gestaan bij de articulatie, een belangrijk aspect van deze muziek. Diverse historische bronnen vertellen over articulatie bij blazers, toetsenisten en strijkers; heel interessant en leerzaam voor alle instrumentalisten! We geven ook uitleg over versieringen en zogenaamde diminuties (uitgebreide, geïmproviseerde ornamenten) die bij dit repertoire passen. Natuurlijk zullen we daar direct mee experimenteren! Bij de inschrijving krijgen spelers met een barokstok voorrang, maar alle strijkers zijn welkom. Wie speelt op darmsnaren heeft een pré! Voorbereiding noodzakelijk.
Klik hier voor de link naar het evenement op Facebook van deze workshop. Je kunt hier aangeven dat je deelneemt of geïnteresseerd bent en het delen in je netwerk of hiervoor vrienden uitnodigen.
|
 Matthijs van der Moolen sloot zijn masterstudie cum laude af bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij ook zijn bachelor klassiek en historisch trombone behaalde. Bij Pete Saunders en Timothy Dowling studeerde hij ook klassiek trombone. Matthijs richt zich voornamelijk op oude en nieuwe kamermuziek en is mede-oprichter van de ensembles Castello Consort en Ongestreken. Met het Castello Consort speelde hij op internationale festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen, het Beverley Early Music Festival, het Festival d'Ambronay, het Festival Barocco è il Mondo, het Kongsberg International Organ Summer en het Festival Oude Muziek. Met het Castello Consort speelt hij op diverse podia in binnen- en buitenland. Matthijs speelde verder met onder meer de ensembles Música Temprana, Eik & Linde, het Luthers Bach Ensemble, Concerto da Fusignano, Collegium Musicum Den Haag en Copper & Zink. Hij speelt op verschillende instrumenten, variërend van originele historische instrumenten uit de 19e eeuw tot kopieën van vroegere instrumenten. Als docent is Matthijs verbonden aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten en Leerorkest Drechtsteden. Ook heeft hij een eigen lespraktijk voor zowel moderne als historische trombones. Kijk voor meer informatie op zijn website. |
 Ivan Iliev is geboren in Bulgarije en studeerde viool in Sofia bij Verka Stefanova en Yossif Radionov. Zijn belangstelling voor oude muziek heeft geleid tot een studie barokviool bij Lucy van Dael aan het Conservatorium in Amsterdam, waar hij in 2011 is afgestudeerd. Hij nam deel aan masterclasses bij o.a. leden van het Amadeuskwartet, het Smetanakwartet en het Bartokkwartet. In 2008-2009 speelde hij in het European Union Baroque Orchestra o.l.v. Lars Ulrik Mortensen, Roy Goodman, Enrico Onofri, Petra Mullejans, Chiara Banchini en Edward Higginbottom. Sinds 2008 speelt hij in het Ensemble Cordevento van blokfluitist Erik Bosgraaf, waar hij cd’s mee heeft opgenomen en gespeeld heeft op het Oude Muziek Festival Utrecht, de serie Oude Muziek Seizoen 2014, Thüringer Bachwochen, het Concertgebouw in Amsterdam en in de Kölner Philharmonie. Samen met de guitarist Izhar Elias Ivan heeft hij een cd opgenomen met kamermuziek van Beethoven in arrangementen van tijdgenoten. In 2016 heeft hij het Reichakwartet mede opgericht, dat zich toelegt op 19e eeuws strijkkwartetrepertoire op barokinstrumenten. Op hun debuut-cd staat een première-opname van het Quatuor Scientifique van Anton Reicha. Zijn belangstelling voor dit repertoire resulteerde in een samenwerking met de Van Swieten Society. In 2013 won Ivan de 1e prijs van de International Early Music Competition La Stravaganza in Cluj-Napoca met het ensemble Cafebaum. Hij is lid van Valcav Luks' Collegium 1704 (Praag), waar hij ook concertmeester is. Ivan speelt regelmatig met het Ensemble Odyssee, en Continuu-m in Berlijn. Met het Nederlands Barokorkest van Gerard de Wit, waarvan hij concertmeester is, heeft hij de vioolconcerten van J.S. Bach op cd opgenomen in 2017. |