17330 - Dvoráks Serenade voor blazers
Soort cursus Instrumentaal
Bestemd voor hobo (2), klarinet (2), fagot (2), hoorn (3), cello (1) en contrabas (1)
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 25 maart 2017 t/m 26 maart 2017
Tijd (-en) zaterdag 10.00-zondag 17.00 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Wilma van den Berge-Meijer
Prijs Derden: € 290,00 / Leden: € 260,00 / T/m 30 jaar: € 130,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 35,00
Max. aantal deelnemers11
Uiterste inschrijfdatum20 maart 2017   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

In 1878 bezocht Antonin Dvorák een concert van de Wiener Philharmoniker. Op het programma stond onder andere Gran Partita van Mozart. Hij werd zo gegrepen door het stuk, dat hij in twee weken tijd een werk in ongeveer dezelfde bezetting componeerde. Hoewel hij dicht bij zijn inspiratiebron probeerde te blijven kreeg de Serenade een flinke dosis Tsjechische traditionele volksmuziek mee. Dit weekend gaan wij de serenade uitgebreid onderzoeken, waarbij we proberen om zo dicht mogelijk bij de bedoeling van de componist te komen. Hij zette de muziek vanuit zijn hoofd op papier, en wij proberen de tekens op het papier weer om te zetten in muziek zoals die in zijn hoofd klonk. We gaan in ieder geval veel plezier beleven aan deze prachtige compositie en het samenspel. Voorbereiding noodzakelijk.

Er vindt een tweede weekend plaats, identiek aan deze cursus, in het weekend van 18-19 maart 2016. Klik hier.

DSC_0040 Anton
Wilma van den Berge-Meijer

Wilma Meijer studeerde fagot op het Arnhems conservatorium bij Joep Terweij en later in Philadelphia bij Bernard Garfield. Na vijf jaar Residentie Orkest was ze ruim dertig jaar de fagottiste van het Schönbergensemble. Dit ensemble, onder leiding van Reinbert de Leeuw, is gespecialiseerd in kamermuziek van de 20e en 21e eeuw en neemt inmiddels een belangrijke plaats in in het Nederlandse muziekleven. Bij dit ensemble kreeg Wilma de kans om met de grote – nog levende – componisten, maar ook met die van de nieuwe generaties te werken en op hoog niveau samen te spelen met bijzondere kamermusici op alle grote Nederlandse podia en in vrijwel alle landen van Europa en Canada, VS, India, Japan en Rusland. Daarnaast heeft ze gedurende haar hele carrière op free lance basis gespeeld in vrijwel alle Nederlandse symfonieorkesten en op vele manieren, van heel klein tot heel groot bezet kamermuziek gemaakt. Een jaar of tien geleden besloot ze te stoppen met deze topsport om ruimte te maken voor een nieuwe fase in haar werkzame leven, die ze graag ‘anders’ wilde invullen. En voor de hand lag mijn ervaringen door te geven aan de nieuwe generatie, omdat haar grote liefde uitgaat naar het coachen van amateurensembles.