Bestemd voor |
zangers SATB. Koorervaring niet noodzakelijk. Deze cursus is zowel voor goede beginners als gevorderde zangers interessant... meer informatiezangers SATB. Koorervaring niet noodzakelijk. Deze cursus is zowel voor goede beginners als gevorderde zangers interessant.ALLEEN NOG PLAATS VOOR LAGE TENOREN EN BARITONS |
Locatie |
Lutherse kerk, Utrecht |
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 19 januari 2023 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Als onmetelijke inspiratiebron voor componisten en musici neemt meerstemmige vocale muziek uit de zestiende eeuw een speciale plaats in de geschiedenis in. Het doel van de workshop is om deze muziek zo veel mogelijk historisch te benaderen, door de zangers kennis te laten maken met de basisvaardigheden van een koorzanger uit de renaissance. Daarbij maken we gebruik van een belangrijke methode uit die tijd, de Guidonische hand. Deze oude techniek geeft ons een fysieke ‘plattegrond’ waarop we de verschillende tonen kunnen aanduiden en voelen, wat houvast kan geven bij het zingen van dit repertoire. We gaan aan de slag met werken van twee geweldige Franco-Vlaamse componisten: Josquin des Prez’ Missa Hercules Dux Ferrariae en Antoine Brumels prachtige Sicut Lilium. We lezen de muziek van de oude notatie, die op een groot scherm geprojecteerd wordt en ontdekken hoe deze muziek destijds uitgevoerd werd. Van tevoren krijg je de muziek in moderne notatie ... meer informatie Als onmetelijke inspiratiebron voor componisten en musici neemt meerstemmige vocale muziek uit de zestiende eeuw een speciale plaats in de geschiedenis in. Het doel van de workshop is om deze muziek zo veel mogelijk historisch te benaderen, door de zangers kennis te laten maken met de basisvaardigheden van een koorzanger uit de renaissance. Daarbij maken we gebruik van een belangrijke methode uit die tijd, de Guidonische hand. Deze oude techniek geeft ons een fysieke ‘plattegrond’ waarop we de verschillende tonen kunnen aanduiden en voelen, wat houvast kan geven bij het zingen van dit repertoire. We gaan aan de slag met werken van twee geweldige Franco-Vlaamse componisten: Josquin des Prez’ Missa Hercules Dux Ferrariae en Antoine Brumels prachtige Sicut Lilium. We lezen de muziek van de oude notatie, die op een groot scherm geprojecteerd wordt en ontdekken hoe deze muziek destijds uitgevoerd werd. Van tevoren krijg je de muziek in moderne notatie . Om ervoor te zorgen dat we kunnen concentreren op het samen muziek maken, vragen we je de noten goed voor te bereiden. Koorervaring is een voordeel, maar niet noodzakelijk. Voertaal is Engels.
ENGLISH: The polyphonic vocal music of the sixteenth century holds a special place in our shared musical history, having inspired and informed both composers and performers for centuries. The aim of this workshop is to approach this music as much as possible on its own terms, introducing the participants to the basic skills of an historical chorister using one of the fundamental pedagogical tools of this period, the Guidonian hand. This ancient technique functions as a physical roadmap onto which we can plot the various pitches of the Renaissance musical scale, providing a tactile aid to our experience of singing this repertoire. The session will focus on the works of two great Franco-Flemish composers: Josquin des Prez’s Missa Hercules Dux Ferrariae and Antoine Brumel’s beautiful Sicut Lilium. Together, we will read the music from historical notation, projected in four separate parts onto a large screen, and explore historical approaches to performing this repertoire together. You will receive the music beforehand in modern notation. We ask you to prepare the notes in advance, so we can focus on singing together as much as possible.Experience in choir singing is an advantage, but not necessary. This course is English spoken. |
Tim Braithwaite studeerde muziek aan de Royal Holloway University of London en vervolgens studeerde hij historische zang en oudemuziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij nu zelf de vakken vocale muziekgeschiedenis, historische zangpedagogie en improvisatie doceert. Als uitvoerend musicus heeft Tim een volle concertagenda. Hij treedt op als solist en als zanger in een aantal vooraanstaande ensembles, waaronder Cappella Pratensis, Amsterdam Baroque, en de Nederlandse Bachvereniging. Tim is een veelgevraagd docent en workshopleider aan een aantal vooraanstaande Europese conservatoria, zoals de Hochschule für Künste in Bremen, met name op het gebied van de uitvoeringspraktijk vóór 1600. Meer informatie is te vinden op zijn website Cacophony! English biography Tim Braithwaite: Having read Music at Royal Holloway University of London, Tim continued his studies in Early Music Singing and Early Music Theory at the Royal Conservatoire in The Hague, where he now lectures on the history of singing alongside teaching practical classes on historical vocal pedagogy and improvisation. As a performer, Tim enjoys a regular concert schedule, appearing both as a soloist as well as with a number of leading ensembles within the field of 'Early Music' including Cappella Pratensis, Amsterdam Baroque, and De Nederlandse Bachvereniging.In addition to his active performing career, Tim is in demand as both a lecturer and workshop leader at a number of top European conservatoires, having been invited to teach at institutions such as the Utrechts Conservatorium, and the Hochschule für Künste in Bremen, focusing particularly on issues in performance practice before 1600. Find more information on his website Cacophony! Foto © Sander Heezen. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |