Bestemd voor |
Blokfluitisten en gambisten. Lees s.v.p. de toelichting in de tekst over de gevraagde vaardigheden. VOL VOOR BLOKFLUIT! |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Docent(-en) |
Bert Honig, Maaike Boekholt |
Prijs |
Derden: € 155,00 /
Leden: € 140,00
/ T/m 30 jaar: € 70,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 24 februari 2025 Schrijf je in voor deze cursus |
In the National Gallery in Londen hangt een prachtig laat 16e-eeuws schilderij met tien scènes uit het leven van soldaat en diplomaat Sir Henry Unton (ca. 1558 - 1596). Op twee ervan wordt muziek gemaakt. We zien een vijfstemmig gambaconsort en een groep dansers en musici die muziek uit een masque uitvoeren. Op deze dag spelen we vijfstemmige Engelse consortmuziek voor blokfluit en gamba: onder meer Sir Henry Umptons Funerall uit de Lachrimae (1604) van John Dowland en een aantal Courtly Masquing Ayres (1621) van John Adson. In de ochtend studeren de twee instrumentengroepen apart, en ’s middags worden ze samengevoegd. We spelen op a=440 Hz. Het is belangrijk dat deelnemers deze dag goed voorbereiden. Daarom wordt de muziek van tevoren toegestuurd. Het blokfluitensemble bestaat uit zo veel mogelijk verschillende blokfluiten, dus ook heel graag c-bas en subbas. Blokfluitisten moeten minimaal 2 verschillende blokfluiten bespelen, waarvan 1 tenor of lager... meer informatie In the National Gallery in Londen hangt een prachtig laat 16e-eeuws schilderij met tien scènes uit het leven van soldaat en diplomaat Sir Henry Unton (ca. 1558 - 1596). Op twee ervan wordt muziek gemaakt. We zien een vijfstemmig gambaconsort en een groep dansers en musici die muziek uit een masque uitvoeren. Op deze dag spelen we vijfstemmige Engelse consortmuziek voor blokfluit en gamba: onder meer Sir Henry Umptons Funerall uit de Lachrimae (1604) van John Dowland en een aantal Courtly Masquing Ayres (1621) van John Adson. In de ochtend studeren de twee instrumentengroepen apart, en ’s middags worden ze samengevoegd. We spelen op a=440 Hz. Het is belangrijk dat deelnemers deze dag goed voorbereiden. Daarom wordt de muziek van tevoren toegestuurd. Het blokfluitensemble bestaat uit zo veel mogelijk verschillende blokfluiten, dus ook heel graag c-bas en subbas. Blokfluitisten moeten minimaal 2 verschillende blokfluiten bespelen, waarvan 1 tenor of lager. Daarnaast moeten deelnemers ritmisch zo sterk zijn dat ze waar nodig zelfstandig een partij kunnen spelen. Deelnemers met lage fluiten moeten goed kunnen lezen in de f-sleutel, en moeiteloos kunnen octaveren. Als gambist moet je 2 verschillende sleutels kunnen lezen als je alt of bas speelt. Geef op welke gamba je bespeelt en meeneemt. De cursus staat open voor maximaal 8 blokfluitisten en 8 gambisten. |
Reacties van cursisten
Over Bert Honig: ‘De docent was top . Een zeer bevlogen man die zijn enthousiasme overbracht op ons. Hij liet iedereen in zijn waarde en dat heb ik als heel fijn ervaren.’ ‘Bij Bert leer ik iedere keer weer iets nieuws en het is behoorlijk hard/geconcentreerd werken, maar het blijft ontspannend.’ ‘Docent is enthousiast en inspirerend. De duidelijke en strakke directie was een geweldige ondersteuning tijdens het spelen. Ook de tekst en uitleg over de muziek en teksten vond ik interessant en leerzaam.... meer informatie Over Bert Honig: ‘De docent was top . Een zeer bevlogen man die zijn enthousiasme overbracht op ons. Hij liet iedereen in zijn waarde en dat heb ik als heel fijn ervaren.’ ‘Bij Bert leer ik iedere keer weer iets nieuws en het is behoorlijk hard/geconcentreerd werken, maar het blijft ontspannend.’ ‘Docent is enthousiast en inspirerend. De duidelijke en strakke directie was een geweldige ondersteuning tijdens het spelen. Ook de tekst en uitleg over de muziek en teksten vond ik interessant en leerzaam.’ |
Bert Honig studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Marijke Miessen, Walter van Hauwe en Kees Boeke. Van 1986-2023 maakte hij deel uit van Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Met BRISK volgde hij interpretatielessen bij Frans Brüggen, gaf hij talloze concerten in Nederland, vele Europese landen, Canada en Noord en Zuid Amerika, en trad hij op bij gerenommeerde festivals. Hij is met BRISK op meer dan tien door de pers zeer goed ontvangen cd's te beluisteren. Bert Honig werkte ook mee aan concerten en cd-opnames van de Amsterdamse Bachsolisten o.l.v. Richard Egarr en Roy Goodman. Verder geeft hij regelmatig concerten met Musica Batavia, en met Mimi Mitchell en Christina Edelen. Met sopraan Judith van Wanroij en klavecinist Johan Hofmann vorm hij de kern van het ensemble Le Nouveau Concert. Hij is werkzaam als privédocent blokfluit en gaf workshops en masterclasses over de hele wereld. Met Musica Batavia geeft hij ook zomercursussen in Frankrijk. Bert Honig was jarenlang een van de drijvende krachten binnen de organisatie van de SONBU. Tegenwoordig is hij de juryvoorzitter van het concours van de Open Recorder Days Amsterdam. |
Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols. Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland. Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Kamerorkest van het Concertgebouw en het Residentieorkest. Zij gaf o.a. concerten tijdens het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen. Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles waaronder Dulcibella, Collegium ad Mosam en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: in 1996 en 1998 tijdens het Van Wassenaer Concours en de vriendenprijs van de Organisatie Oude Muziek. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |