192050 - Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro | ||
Soort cursus | Oude muziek | |
Bestemd voor | zangers (SSAATTB), blokfluitisten (tenor, bas, grootbas en contrabas), gambisten, luitisten en maximaal 2 klavecinisten (als je zelf een klavecimbel kunt meebrengen krijg je korting)... meer informatie |
|
Niveau | ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪ | |
Data | 21 oktober 2019 t/m 25 oktober 2019 | |
Tijd (-en) | Dit is een midweek! Start maandag 11.00 uur en einde vrijdag na het diner. | |
Locatie | Eigentijdserf, Westelbeers | |
Docent(-en) | Tanja Obalski, Hildegard Moonen, Sascha Mommertz | |
Prijs |
Derden: € 730,00 /
Leden: € 690,00
/ T/m 30 jaar: € 345,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 60,00 Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 40,00 N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
|
Max. aantal deelnemers | 36 | |
Uiterste inschrijfdatum | 16 oktober 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
In deze cursus staan enkele delen uit de Lagrime di San Pietro (de tranen van Petrus) van Orlando di Lasso (1532-1594) centraal. Deze indrukwekkende, 7-stemmige madrigalen op teksten van Luigi Tansillo (dichter uit de school van Petrarcha) waren de laatste stukken die Di Lasso componeerde voordat hij, drie weken na voltooiing en zonder ooit een uitvoering ervan gehoord te hebben, overleed in 1594. De Lagrime verklanken de stadia van verdriet van Petrus nadat hij Christus afgewezen heeft en zijn herinnering aan de vermaningen van Christus. De Lagrime zitten vol getallensymboliek. Zo representeren de zeven stemmen de zeven smarten van Maria; bestaat een deel van de madrigalen ook weer uit zeven delen en is het totaal van eenentwintig delen weer zeven maal de drie leden van de heilige Triniteit. |
||
Reacties van cursisten 'De docenten zijn zeer enthousiast en zeer geduldig. Vooral in het uitleggen van aspecten die gedacht vanuit de moderne muziekpraktijk heel anders zijn dan de meeste mensen gewend zijn'. 'Prima aanpak, didactisch goed. Stevig werktempo, resultaatgericht en ook inspirerend. Voldoende werkblokken maar ook voldoende ontspanning'. 'De gezamenlijke zangsessie voor alle cursisten als start van iedere dag was een topper. Voor herhaling vatbaar'. 'Prettige docenten met humor, variatie en verrassende ideeën'.... meer informatie |
||
Tanja Obalski is een ervaren zangeres en zangdocente. Ze kreeg haar eerste zang- en dwarsfluitlessen in haar geboortestad Lippstadt, Duitsland, waarna zij dwarsfluit studeerde aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Vervolgens studeerde ze zang aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Margreet Honig en Howard Crook. Aan hetzelfde conservatorium specialiseerde Tanja zich in historische uitvoeringspraktijk en barokzang en in 2003 rondde ze haar studie succesvol af. Er volgden masterclasses bij o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten, in Nederland en daarbuiten. Tanja heeft een baan bij het Groot Omroepkoor. Naast haar bezigheden als concerterende zangeres is lesgeven haar grote passie: doorgeven wat zingen zo een geweldig vak maakt en mensen helpen om dit ook voor zichzelf te ontdekken. Haar lessen zijn vol handige tips uit de praktijk, of het nou gaat over stemgebruik, zingen in koor of ensemble, of historische uitvoeringspraktijk. | ||
Hildegard Moonen had in haar tienerjaren gambales van Margriet Tindemans. Vervolgens studeerde ze aan het Maastrichts Conservatorium bij Philippe Pierlot. Bij Sophie Watillon aan de Académie de Musique César Franck in het Belgische Visé volgde ze een belangrijke nascholing die ze met een medaille afsloot. Daarna volgde ze masterclasses bij Jordi Savall, Wieland Kuijken, Margriet Tindemans, Sarah Cunningham en Nanneke Schaap (Italiaanse diminuties). Hildegard nam deel aan projecten van de Schola Cantorum Brabantiae o.l.v. Rebecca Stewart en deed een opleiding tot improvisatiecoach bij Robijn Tilanus. Ze heeft een lespraktijk aan de muziekschool van Maastricht en een privépraktijk. Daarnaast geeft ze les op peuterspeelzalen, basisscholen en middelbare scholen. Als uitvoerend musicus werkt ze mee aan concerten en theaterproducties met verschillende koren. Haar repertoire reikt van zeer vroeg tot hedendaagse en ter plekke geïmproviseerde muziek. Hildegard leidt het Gambaconsort Maastricht en legde samen met Yvonne Engels het fundament voor de Stichting Maastrichtse Componisten. Ze neemt veel initiatieven om amateurmusici van alle leeftijden en niveaus te laten samenspelen. De bezetting en muziekkeuze is daarbij zeer divers: van oud tot modern en populair. Veel van deze projecten worden georganiseerd door Huismuziek Maastricht, waar Hildegard Moonen zowel een bestuurlijke als muzikale functie heeft. Ze organiseert o.a. gambadagen in Maastricht, Utrecht en Eindhoven en Kamermuziekontmoetingsdagen in Kerkrade. Het plezier in het musiceren en harmonieus samenspel staan voorop in combinatie met een zo historisch mogelijk verantwoorde interpretatie. | ||
Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano. |