17428 - Open cursusmiddag | ||
Soort cursus | Proeflokaal | |
Bestemd voor | iedereen | |
Niveau | ♪ t/m ♪♪♪♪♪ | |
Datum | 07 mei 2017 | |
Tijd (-en) | 13.00-17.00 | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Robijn Tilanus, Nicoline Snaas, Sascha Mommertz, Mimi Mitchell, Arnold Marinissen, Ines Leijen, Kay Krijnen, Pernilla Kannapinn, Kees Hilhorst, Rowan Lee Hartsuiker, Jochen Hachgenei, Anass Habib, Katharina Gross, Christine Brandenburg, Marjolein Berkvens | |
Prijs |
Derden: € 10,00 /
Leden: € 10,00
/ T/m 30 jaar: € 5,00
|
|
Max. aantal deelnemers | 90 | |
Uiterste inschrijfdatum | 04 mei 2017 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar de open cursusmiddag! Van vijftien cursussen geven we je een voorproefje. Jij kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Je kiest uit elke ronde een workshop. Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is niet mogelijk. RONDE 1: 13.15-14.00 UUR |
||
Robijn Tilanus is improvisatiecoach, auteur, improvisatiepianist en componist. Ze begon op haar 7de met pianospelen en volgde lessen bij o.a. Jan Wijn, Willem Brons, Jet Röling en Frank Mol. Naast het staatsexamen klassiek piano behaalde ze ook het doctoraalexamen biologie. Robijn schreef drie boeken over muziekimprovisatie, die samen de trilogie ‘musiceren via hart, handen, hoofd’ vormen. In Klankduiken: moeiteloos musiceren voor iedereen staat het hart centraal. In Vrij spel: de zeven facetten van improviseren de handen en in Kwintessens: een praktische benadering van de harmonieleer het hoofd. Daarnaast componeerde zij o.a. de bundel Again and again: composities voor pianosolo die uitnodigen tot improvisatie. Robijn heeft honderden trainingen, masterclasses, lezingen en workshops gegeven in heel Europa. Zij is oprichter en eigenaar van de Improvisatie Academie en heeft inmiddels vele duizenden mensen geïnspireerd om te gaan improviseren. Ze treedt regelmatig op, vrijwel altijd in geïmproviseerde voorstellingen. Zij speelt ook (alt)viool, altblokfuit, djembé, cajon, conga, bongo’s en marimba. Meer informatie op haar website. | ||
Nicoline Snaas zingt in het Nicoline Snaas Jazz trio, de wereldmuziek a capella groep Fearless Rose en Christmas Angels. Ze geeft les aan koren, in het bedrijfsleven, aan docenten en ze geeft workshops in Crea, conservatoria (o.a. Codarts) en zomerworkshops in het buitenland. Ze heeft les gegeven op Djam (jazzschool) en ROC (burgerschap). Nicoline arrangeert en componeert. De laatste jaren heeft ze de leiding bij grotere evenementen zoals dodenherdenking en kerstconcerten. Nicoline is zich gaan specialiseren in Vocal Circles: geïmproviseerde muzikale patronen die op het moment gemaakt worden en in elkaar gezet, zodat ter plekke kleine compositie ontstaan. Haar passie is mensen te verbinden met zingen en ze te laten ontdekken wat ze kunnen met hun lijf en hun stem. Ze houdt van het spontane spel dat ontstaat wanneer je bij elkaar bent. In plaats van alleen op noten te staren kan het heel bevrijdend zijn om even alleen maar zelf te verzinnen wat je zingt, daarbij gebruikt makend van simpele ritmes en melodieën die je herhaalt zodat je met elkaar plezier hebt en kunt grooven. | ||
Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano. | ||
Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in haar geboorteland Amerika en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam. Als medeoprichster van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Mimi speelt met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman in Nederland, Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel en Currende o.l.v. Erik Van Nevel in België. In haar musicologisch onderzoek heeft zij veel onbekende composities onder de aandacht gebracht en recentelijk is zij gepromoveerd op De herleving van de barokviool. Zij is een veelgevraagd gastspreker en docent voor o.a. lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Mimi geeft les op het conservatorium van Amsterdam. | ||
Arnold Marinissen bracht bij BVHaast een reeks van drie solo-CD’s uit die met groot enthousiasme werden ontvangen. Hij componeerde o.a. voor Asko|Schoenberg, het Nederlands Kamerkoor, VOCAALLAB, Oorkaan, Calefax Rietkwintet, Lunapark, het Ives Ensemble, Prisma Strijktrio, celliste Katharina Gross, het Asko Kamerkoor, het Orgelpark. Zijn vocale kwintet Von Pferden, Gräsern, Sonnen, Menschen werd geselecteerd voor Toonzetters en door het VocaalLAB in het Holland Festival uitgevoerd. Marinissen was artist in residence in De Doelen, Rotterdam, en samen met ex-Frank Zappa drummer Terry Bozzio bij het Traces of Rhythm festival in Tilburg. Hij soleerde ondermeer in Londen, Moskou, Tasjkent, Nieuw-Zeeland, Australië, Singapore, en met het WDR Symfonieorkest, Holland Symfonia, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta, het Nieuw Ensemble, het New Zealand Symphony Orchestra en de Southern Sinfonia in Nieuw-Zeeland. Hij is ook aktief als dirigent van muziek uit de twintigste en éénentwintigste eeuw. Hij was te gast bij Ensemble musikFabrik, leidde hij Luciano Berio’s Laborintus II in het Bimhuis Amsterdam, dirigeerde ondermeer Asko|Schoenberg, Lunapark, Ensemble Zerafin en Steve Reich's Electric Counterpoint in het Muziekgebouw aan 't IJ en Paradiso Amsterdam. Hij is leider van ensemble Lunatree. Voor het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam programmeerde hij het seizoen 2012-13. Foto: Marco Borggreve | ||
Ines Leijen studeerde Docent Muziek aan het Utrechts Conservatorium en is multi-instrumentalist, ze speelt gitaar, basgitaar, piano, saxofoon, percussie, en is koordirigent en ensemblescoach. Zij specialiseerde zich in Zuid-Amerikaanse en Oost-Europese wereldmuziek. Voor haar leerlingen richtte ze het saxofoonorkest Tutti Saxi op. Daarna was zij initiatiefnemer van nog veel meer ensembles en koren, waaronder Sophie’s Voice, Waar het asfalt ophoudt, Furore en Parnassos huisorkest en de band Conjunto para ti en Tylynka. Voor de salsaband Conjunto para ti maakte zij veel arrangementen en raakte daar bedreven in, dit resulteerde in muziek voor theater en voor arrangementen en composities voor haar koren en andere ensembles. Ines gaf workshops voor zangers en instrumentalisten, in o.a. jazz, theatermuziek, instant composing en improvisatie voor o.a. Buitenkunst en Stichting Jazz Nederland. Ze organiseert ook koorreizen, met o.a. de Utrecht Travel Singers naar diverse Oost-Europese landen. Klik hier voor meer informatie. | ||
Kay Krijnen studeerde Compositie & Productie aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en behaalde daar de Masterdegree Composition Cum Laude. Hij specialiseerde zich op het gebied van wereldmuziek en akoestische muziek. Kay componeert en produceert muziek voor zowel film, documentaire als toneel en werelddans. Hij is accordeonist en componist voor de band Amariszi en hij dirigeert sinds 2012 wereldmuziekorkest De NoordOoster. In 2013 maakte hij kennis met Conducted Composition en specialiseerde zich als dirigent in deze bijzondere gebarentaal voor muziek. Zo dirigeerde hij diverse koren, orkesten en percussie-ensembles waarin samen met de groep bijzondere en tegelijk toegankelijke en vaak dansbare muziek wordt gecreëerd. Zijn dirigeerstijl kenmerken zich door het enthousiasme wat hij altijd weet over te brengen op de deelnemers. | ||
Pernilla Kannapinn begon met een klassieke scholing op haar viool. Op haar 16e verhuisde ze naar Ierland waar ze in aanraking kwam met Ierse folkmuziek, waardoor ze de viool in een totaal ander daglicht ging zien en steeds vrijer ging spelen ook zonder gebruik te maken van muzieknotatie. Het ter plekke improviseren, begeleiden van singer-songwriters en Folk bands werd haar grote passie. Later speelde ze ook in een rockband die op Folk geïnspireerde muziek speelde, waarin ze weer andere viooltechnieken ging gebruiken. Tijdens haar vele reizen heeft Pernilla ook gipsy jazz en wereldmuziek leren kennen en spelen. Ze studeert op dit moment Jazz en Pop aan het ArtEZ conservatorium in Arnhem en is sinds kort haar eigen zigeuner/wereldmuziekband gestart Safron Sun. | ||
Kees Hilhorst is professioneel violist en barokviolist. Hij leidde voorstellingen van Bastien en Bastienne van Mozart, La Serva Padrona van Pergolesi en Brandenburgse concerten in Amsterdam-Zuid-Oost. Op de universiteiten van Christchurch en Dunedin gaf hij lezingen en masterclasses barokviool. Kees speelt in diverse barokorkesten zoals Le Chardon, Esprit Consort, Brabantsch Muzyk Collegie, Florilegium Musicum en the Northern Consort. Kees gaf 17 jaar lang les op de muziekscholen van Zaltbommel, Amsterdam-Zuid-oost en Veenendaal. Momenteel heeft hij privé lespraktijk in Arnhem. Naast zijn drukke barokprogramma houdt hij zich bezig met hedendaagse muziek en wandelen. | ||
Rowan Lee Hartsuiker: Altijd gefascineerd door ietwat vreemde instrumenten zoals doedelzakken en mondharpen. Instrumenten die dubbele tonen en boventonen lieten horen hadden altijd al mijn interesse, vooral toen ik vijftien jaar was; Toen ik toentertijd voor het eerst keelzang hoorde, vond ik dat zo fascinerend, dat ik vastbesloten was dit zelf te leren. Na jaren meezingen met cd’s besloot ik in 2007 op 18 jarige leeftijd voor het eerst naar Mongolië te reizen. Hier hoorde ik voor het eerst echt de keelzang traditie in Mongolië en dit was de eerste stap om deze muziek serieus te ontdekken. In 2009 ben ik voor een half jaar teruggegaan naar Mongolië waar ik bij een nomaden familie midden in het platteland van west-Mongolië verbleef. Nu zing ik veel verschillende traditionele Mongoolse liederen in verschillende keelzang- en boventoontechnieken. Hier en daar zing ik ook wel eens wat zelfgeschreven Nederlandstalige muziek. Uiteraard wel begeleid door Mongoolse instrumenten en keelzangtechnieken! | ||
Jochen Hachgenei is geboren in München en kwam in 1989 naar Nederland om Latijns-Amerikaanse percussie te studeren aan de conservatoria in Hilversum en Rotterdam. Sinds 1995 werkt hij als percussiedocent bij Het Muziekpakhuis, waar hij 10 jaar lang de salsa workshopbands leidde. Momenteel geeft hij voornamelijk percussieles in kleinere groepen aan volwassenen en daarnaast aan kinderen gecombineerd percussie- en drumles. Sinds enkele jaren geeft Jochen ook ‘s zomers intensieve en succesvolle percussieworkshops van een week in Noord-Frankrijk. Als uitvoerend musicus heeft Jochen in diverse Latijns-Amerikaanse (salsa)bands gespeeld, zoals ChaCharanga, Salsa de Amsterdam, Jazmín y las Siete Potencias, Grupo Támicos en Son Así. Daarnaast leidde hij van 2009 tot 2018 zijn eigen project Latin Adventure. Momenteel speelt hij in de traditioneel Cubaanse Tipica Trova, het Nederlandstalige trio Café Wehmut en het instrumentale marimba trio Strapatsky Ensemble. Hij maakte meerdere cdopnamen. | ||
Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschulen van Lübeck bij David Geringas en Keulen bij Frans Helmerson, en aansluitend aan het Royal Northern College of Music in Manchester bij Ralph Kirshbaum. Zij behaalde verschillende internationale prijzen en soleerde met ondermeer het Staatsorkest Kiev, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists. Katharina Gross gaf solo- en kamermuziekconcerten in onder andere het Konzerthaus en de Musikverein Wien, het Amsterdamse Concertgebouw, het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam, het Festival Santander in Spanje en het Al Bustan Festival in Beiroet. Katharina is samen met violiste Birthe Blom en pianist Yoram Ish-Hurwitz oprichtster van het Fresco Trio, waarmee zij veel concerten in binnen- en buitenland speelt. Voor Aulos/Musikado nam zij een CD op met werken van Schubert, De Falla, Sjostakovitsj en Ligeti. Op het label concertello records verscheen solowerk van ondermeer Zoltán Kodály, Gyorgy Ligeti, Gaspar Cassadó en Jonathan Harvey. Samen met componist Arnold Marinissen werkt zij aan The Cello Songbook, muziek voor gestapelde celloklanken en zang. Deze muziek wordt uitgevoerd in de Cello Box, een microtheater met magisch led-licht, gerealiseerd door lichtkunstenares en scenografe Marion Traenkle. Foto: Nancy Horowitz | ||
Christine Brandenburg kreeg haar eerste vioollessen van haar oom Gerard Mulder, violist in het Radio Filharmonisch Orkest. Vervolgens studeerde zij altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als klarinettiste maakte zij jarenlang deel uit van het Kegelstatt Trio Amsterdam en gaf klarinet- en ensemblelessen op drie muziekscholen. Ook maakte zij daar muziektheater voorstellingen met kinderen. Met de altviool specialiseerde zij zich in barokmuziek, waarna zij in barokorkesten speelde als Concerto Köln en Les Talens Lyrique en momenteel o.a. met Florilegium Musicum. Ook remplaceerde zij regelmatig bij het Gelders Orkest en het Radio Kamerorkest. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte mee aan diverse muziektheater- producties, waaronder voorstellingen met Ramses Shaffy. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching, bijv. bij Globe te Hilversum, en Huismuziek. | ||
Marjolein Berkvens is voornamelijk werkzaam als zangdocent in de omgeving van Arnhem. Ze geeft al jaren met veel plezier les als privé docente aan volwassenen en jongeren. Voor kinderen richtte zij in 2003 Zangschool Spelenderwijs op. Daarnaast was zij jarenlang dirigent van een vrouwenkoor en een kamerkoor. Als soliste is ze te horen bij koorconcerten, met een klein barokensemble of met liederen. Meer informatie op de website van Marjolein. |