16428 - Open cursusmiddag | ||
Soort cursus | Proeflokaal | |
Bestemd voor | iedereen | |
Niveau | ♪ t/m ♪♪♪♪♪ | |
Datum | 11 september 2016 | |
Tijd (-en) | 13.00-17.00 | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Hester van Vliet, Sascha Mommertz, Mimi Mitchell, Anabela Marcos, Tatiana Lina, Ines Leijen, Christopher Kale, Anass Habib, Nadja Filtzer, Jacqueline Dubach, Wilko Brouwers, Robert de Bree, Christine Brandenburg, Maaike Boekholt, Wilma van den Berge-Meijer | |
Prijs |
Derden: € 0,00 /
Leden: € 0,00
N.B.: Deelname is gratis, opgave is wel verplicht! En een vrijwillige bijdrage mag natuurlijk altijd. |
|
Max. aantal deelnemers | 200 | |
Uiterste inschrijfdatum | 05 september 2016 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar de open cursusmiddag! Van vijftien cursussen geven we je een voorproefje. Jij kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Geef bij opgave door welke workshops je wilt volgen, je kunt je keuze in het inschrijfformulier bij 'opmerkingen' zetten. Je kiest uit elke ronde een workshop. Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is niet mogelijk. RONDE 1: 13.15-14.00 UUR |
||
Hester van Vliet studeerde hobo aan het conservatorium in Groningen bij Frank Mulder en daarna in Amsterdam bij Carlo Ravelli. Als hoboïste is zij werkzaam op verschillende gebieden: cantates, huisconcerten, CD- en DVD opnames, remplaceren en koorbegeleidingen. Op de Muziekschool Leusden was zij 25 jaar hobodocent en leidde zij Ensemble Primo en Collegium Musicum. Nu geeft ze via Hoboschool Arnhem les en coacht zij ensembles op losse basis. Zij heeft deel uitgemaakt van blaaskwintet Quintessens en het ensemble BonBon. Hester speelt ook accordeon en voor de huisconcerten die ze geeft heeft dat een mooie kruisbestuiving opgeleverd van Purcell met tango’s of Bach met klezmers. Hester is hoboïste in The Bach Orchestra of the Netherlands en in het Nederlands Begeleidingsorkest. | ||
Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano. | ||
Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in haar geboorteland Amerika en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam. Als medeoprichster van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Mimi speelt met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman in Nederland, Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel en Currende o.l.v. Erik Van Nevel in België. In haar musicologisch onderzoek heeft zij veel onbekende composities onder de aandacht gebracht en recentelijk is zij gepromoveerd op De herleving van de barokviool. Zij is een veelgevraagd gastspreker en docent voor o.a. lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Mimi geeft les op het conservatorium van Amsterdam. | ||
De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie. Ze studeerde solozang, opera en barokzang aan de conservatoria van Lissabon Den Haag. Ze had o.a. les van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena en had masterclasses bij Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen. Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina in Die Zauberflöte, Suzanna in Le Nozze de Figaro, Titania in a Midsummer Night's Dream en Daphne in Apollo en Daphne. Als soliste heeft zij in vele Europese landen opgetreden en werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz en Jos van Veldhoven. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi's Stabat Mater voor de choreografie 'Bella Figura' van Jirí Kylian. | ||
Tatiana Lina is in Rusland geboren en kreeg haar theater- en muziekopleiding in St. Petersburg. In 1992 kwam Tatiana als actrice naar Nederland voor een theaterproject. Vanaf die tijd woont ze in Amsterdam en is ze werkzaam als professioneel actrice, zangeres, componist en muziek- en theaterdocent. In 1996 richtte ze samen met drie andere actrices het a capella kwartet Rusalki op waarvoor ze meer dan 100 arrangementen maakte van de traditionele liederen uit verschillende landen. Tatiana geeft veel zangworkshops en dirigeert twee koren: de Amsterdamse vocale groep Angels en het Wereldkoor Haarlem. Ter ondersteuning van haar snel groeiende nieuwe carrière studeerde Tatiana van 2011 tot 2014 koordirectie (klassieke en lichte muziek). Ze blijft zich verdiepen in de traditionele muziek en maakt haar eigen studiereizen naar verschillende landen op zoek naar meer kennis over polyfonische zang. Voor meer informatie klik hier. | ||
Ines Leijen studeerde Docent Muziek aan het Utrechts Conservatorium en is multi-instrumentalist, ze speelt gitaar, basgitaar, piano, saxofoon, percussie, en is koordirigent en ensemblescoach. Zij specialiseerde zich in Zuid-Amerikaanse en Oost-Europese wereldmuziek. Voor haar leerlingen richtte ze het saxofoonorkest Tutti Saxi op. Daarna was zij initiatiefnemer van nog veel meer ensembles en koren, waaronder Sophie’s Voice, Waar het asfalt ophoudt, Furore en Parnassos huisorkest en de band Conjunto para ti en Tylynka. Voor de salsaband Conjunto para ti maakte zij veel arrangementen en raakte daar bedreven in, dit resulteerde in muziek voor theater en voor arrangementen en composities voor haar koren en andere ensembles. Ines gaf workshops voor zangers en instrumentalisten, in o.a. jazz, theatermuziek, instant composing en improvisatie voor o.a. Buitenkunst en Stichting Jazz Nederland. Ze organiseert ook koorreizen, met o.a. de Utrecht Travel Singers naar diverse Oost-Europese landen. Klik hier voor meer informatie. | ||
Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg. | ||
Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Nadja Filtzer is zangeres, all-round performer en docent. In 2009 won ze de publieksprijs in het Concours de la Chanso–Alliance Française, waarna ze ‘de Piaf van de 21e eeuw’ werd genoemd. Een theatertour volgde met ‘Chantango’ van Piaf tot Piazzolla. Sinds 2015 treedt ze op met ‘Vive Piaf’ met accordeonisten André Vrolijk, Peter van Os of Oleg Fateev, pianist Leo Bouwmeester en bassist Harm Wijntjes. Naast een opleiding tot actrice kreeg Nadja haar training als zangeres in lichte muziek en jazz. Ze vertolkt een breed repertoire, waaronder eigen nummers en vertalingen. Jazz, Musica Popular do Brasil, chansons, tango, Oost-Europese en Nederlandstalige muziek (smartlappen) en soul. Ze werkte als actrice, zangeres, entertainer en cabaretière bij verschillende gezelschappen. Met o.a. ‘The Esperanza on Ice Revue’ en ’Mijn Zwervend Hart’ toert ze door Nederland. Nadja ; "Ik voel me aan Piaf verwant. Met haar muziek kruip ik in haar huid, verbind me met haar melancholie, haar levenslust en vurig temperament." Voor meer info: http://www.nadjafiltzer.nl | ||
Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier. | ||
Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert het Strijps Kamerkoor in Eindhoven en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij was tot voor kort docent gregoriaans op het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten en hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Momenteel richt hij zich vooral op koordirectie en componeren. Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam en hij speelde in veel ensembles, zoals The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Ook speelde hij met blokfluitist Erik Bosgraaf. Robert was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Oude Muziek Concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Robert heeft een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Kijk voor meer informatie op zijn website. | ||
Christine Brandenburg kreeg haar eerste vioollessen van haar oom Gerard Mulder, violist in het Radio Filharmonisch Orkest. Vervolgens studeerde zij altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als klarinettiste maakte zij jarenlang deel uit van het Kegelstatt Trio Amsterdam en gaf klarinet- en ensemblelessen op drie muziekscholen. Ook maakte zij daar muziektheater voorstellingen met kinderen. Met de altviool specialiseerde zij zich in barokmuziek, waarna zij in barokorkesten speelde als Concerto Köln en Les Talens Lyrique en momenteel o.a. met Florilegium Musicum. Ook remplaceerde zij regelmatig bij het Gelders Orkest en het Radio Kamerorkest. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte mee aan diverse muziektheater- producties, waaronder voorstellingen met Ramses Shaffy. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching, bijv. bij Globe te Hilversum, en Huismuziek. | ||
Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols. Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland. Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Kamerorkest van het Concertgebouw en het Residentieorkest. Zij gaf o.a. concerten tijdens het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen. Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles waaronder Dulcibella, Collegium ad Mosam en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: in 1996 en 1998 tijdens het Van Wassenaer Concours en de vriendenprijs van de Organisatie Oude Muziek. | ||
Wilma Meijer studeerde fagot op het Arnhems conservatorium bij Joep Terweij en later in Philadelphia bij Bernard Garfield. Na vijf jaar Residentie Orkest was ze ruim dertig jaar de fagottiste van het Schönbergensemble. Dit ensemble, onder leiding van Reinbert de Leeuw, is gespecialiseerd in kamermuziek van de 20e en 21e eeuw en neemt inmiddels een belangrijke plaats in in het Nederlandse muziekleven. Bij dit ensemble kreeg Wilma de kans om met de grote – nog levende – componisten, maar ook met die van de nieuwe generaties te werken en op hoog niveau samen te spelen met bijzondere kamermusici op alle grote Nederlandse podia en in vrijwel alle landen van Europa en Canada, VS, India, Japan en Rusland. Daarnaast heeft ze gedurende haar hele carrière op free lance basis gespeeld in vrijwel alle Nederlandse symfonieorkesten en op vele manieren, van heel klein tot heel groot bezet kamermuziek gemaakt. Een jaar of tien geleden besloot ze te stoppen met deze topsport om ruimte te maken voor een nieuwe fase in haar werkzame leven, die ze graag ‘anders’ wilde invullen. En voor de hand lag mijn ervaringen door te geven aan de nieuwe generatie, omdat haar grote liefde uitgaat naar het coachen van amateurensembles. |