Data |
17 november 2012 t/m 18 november 2012 |
Tijd (-en) |
Aanvang workshops zaterdag 11.00 uur. Welkom vanaf 9.30 uur met koffie/thee. Zondag om 15.30 uur eindpresentatie van alle groepen. Einde zondag om 17.00 uur. |
Locatie |
Zonnewende Groepsaccommodatie, St.MichielsgestelEsscheweg 78 5271NA St.Michielsgestel T 073-5512425 E info@zonnewende.nlW http://www.zonnewende.nlRouteplanner: Google MapsZonnewende is een eenvoudige groepsaccommodatie met goede werkruimten in Sint Michielsgestel (Noord-Brabant), niet ver van Den Bosch. De accommodatie staat bekend om de uitstekende keuken, waar een professionele
kok de scepter zwaait.
SLAAPKAMERS
In Zonnewende zijn geen eenpersoonskamers aanwezig, er zijn 2- 4- 6- en 8-persoonskamers, de meeste met stapelbedden. Wel is het aantal bedden zo ruim, dat er grote kans is op een klein bezette kamer. Bij aankomst zoek je zelf een bed uit. Je dient zelf een slaapzak en een kussensloop mee te nemen en een handdoek. Voor € 7,50 kun je een lakenpakket en dekbed (zonder handdoek) huren bij Zonnewende, dit dien je van te voren bij Huismuziek op te geven. Alle ruimtes zijn op de begane grond. Als je elders overnacht geef dit dan aan ons door. Hiervoor kan helaas geen korting worden gegeven.
GROEPSTAXI
Cursisten die geen eigen vervoer hebben kunnen gebruik maken van een zonetaxi. Deze kun je alleen boeken via www.ns.nl of van de 10-eurotaxi. Deze brengt je voor € 15,00 van het station Den Bosch naar Sint Michielsgestel en/of terug. De prijs is per rit, dus voor heen en terug ben je € 30,00 kwijt. Kijk op www.10eurotaxi.nl of bel 0900-1010073 om te reserveren, bij voorkeur al op vrijdagmiddag.
|
Prijs |
Derden: € 170,00 /
Leden: € 160,00
N.B.: Prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 15 november 2012 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Als je de Verenigde Staten ziet als verzamelpunt van volkeren uit de hele wereld, dan begrijp je dat dit een immens cultureel en muzikaal potentieel oplevert. Immigranten uit alle windstreken brachten hun muziek mee, die ze trouw bleven spelen en zingen om hun gevoel van eigenheid te behouden. Gaandeweg kwamen deze zangers en muzikanten ook in aanraking met de culturen van de buren en dat leverde prachtige kruisbestuivingen op: meng franse teksten met Ierse fiddles, speel dat op een Duitse trekharmonica en je krijgt de prachtigste cajunmuziek. Meng het akkoordenschema uit de blues met een polka beat en je krijgt rock–'n–roll. Hoor Hank Williams jodelen!
Al met al vind je in de Verenigde Staten een gigantische rijkdom aan fantastische muziekstijlen: blues, gospel, soul, country, bluegrass, cajun, zydeco, tex-mex en alle denkbare volksmuziek. Uit dit mengsel ontwikkelden zich weer nieuwere muzieksoorten als close harmony, ragtime, rock–'n–roll, jazz en popmuziek... meer informatie Als je de Verenigde Staten ziet als verzamelpunt van volkeren uit de hele wereld, dan begrijp je dat dit een immens cultureel en muzikaal potentieel oplevert. Immigranten uit alle windstreken brachten hun muziek mee, die ze trouw bleven spelen en zingen om hun gevoel van eigenheid te behouden. Gaandeweg kwamen deze zangers en muzikanten ook in aanraking met de culturen van de buren en dat leverde prachtige kruisbestuivingen op: meng franse teksten met Ierse fiddles, speel dat op een Duitse trekharmonica en je krijgt de prachtigste cajunmuziek. Meng het akkoordenschema uit de blues met een polka beat en je krijgt rock–'n–roll. Hoor Hank Williams jodelen!
Al met al vind je in de Verenigde Staten een gigantische rijkdom aan fantastische muziekstijlen: blues, gospel, soul, country, bluegrass, cajun, zydeco, tex-mex en alle denkbare volksmuziek. Uit dit mengsel ontwikkelden zich weer nieuwere muzieksoorten als close harmony, ragtime, rock–'n–roll, jazz en popmuziek.
Vanaf 1850 is er in de Verenigde Staten enorm veel muziek opgetekend en vastgelegd, eerst in boeken (de verzamelingen van het Library of Congress worden nu steeds meer gedigitaliseerd en op internet gezet), daarna op allerlei geluidsdragers als de taperecorder. Broers John en Allan Lomax maakten honderden veldopnames in de Verenigde Staten, maar ook in het Caribische gebied en Europa. Voor die opnames bleek zo veel belangstelling te zijn onder muzikanten en andere geïnteresseerden dat veel ervan op LP en later op cd verspreid en verkocht is.
In de folkbeweging van de jaren zestig werd materiaal als dat van de gebroeders Lomax gretig omarmd en opgenomen door wereldberoemde muzikanten. Artiesten als de Carterfamilie en Leadbelly bleken wandelende songbooks en dus verplichte kost voor de muzikanten die in die periode begonnen met muziek maken. Artiesten als Pete Seeger, Joan Baez, Bob Dylan, The Byrds, Little Richard, The Rolling Stones, Eric Clapton en zelfs Nirvana hebben zich laten inspireren door dit repertoire, velen zijn er hun carrière mee begonnen. Liedjes als Irene Goodnight, Midnight Special, Black Betty (weer een hit in 2006), In the Pines (Nirvana) worden nog steeds gezongen.
In deze workshop gaan we een flinke duik nemen in dit uitgebreide repertoire. We werken op het gehoor en met bladmuziek en akkoordenschema's, en voor wie er aan toe is is er ook een stukje improvisatie mogelijk. Deze workshop is geschikt voor alle instrumenten en als je er ook nog bij wilt (leren) zingen is dat helemaal mooi! |
Mark Söhngen is zanger en accordeonist van de Cajun-band Captain Gumbo en speelt in diverse ander bandjes. Bovendien is hij ervaren workshopleider, schrijver van accordeonboeken en kinderliedjes- en schoolconcertmuzikant. Kijk voor meer informatie op zijn website. |